Onderweg

‘Retail en horeca bieden kansen voor tankstation van de toekomst’

DEN HAAG - Het tankstation van de toekomst is een servicestation, dat ook de rol van buurtsuper en werkplek vervult voor de reizende consument. Dat staat in het ‘Tankstations in transitie’-rapport, die brancheverenigingen voor tankstations BETA en VNPI begin februari presenteerden tijdens de eerste Nationale Retail Outlook voor tankstations in Den Haag. Out.of.Home Shops ligt het hoofdstuk ‘Retail’ uit.

In het rapport, opgesteld door onderzoeksbureau Berenschot, wordt vooruitgekeken naar de kansen in services en nieuwe energie richting 2035. Deskundigen verwachten dat elektrisch rijden populairder zal worden dan rijden op fossiele brandstof, als de doelstellingen van de overheid hiervoor worden gehaald. Het verdienmodel zal zo drastisch veranderen voor de tankstationhouder.

“Tegelijkertijd bieden tankstations meer dan alleen brandstof”, zegt Erik Klooster van VNPI in zijn voorwoord. “De automobilist weet het station ook te vinden voor een vergeten boodschap, een snelle maaltijd of om een bloemetje te scoren voor de verjaardag van oma. De stations zijn een verzameling van winkel, horeca en aanvullende diensten: het zijn complete retailondernemingen, passend in de moderne tijd van 24/7. De consument is op zoek naar snel, lange openingstijden en makkelijk bereikbaar. Die marktvraag sluit bij uitstek aan op de kracht van het tankstation, die er altijd op is gericht om de klant met een minimum aan vertraging met een gevulde tank en buik weer op weg te helpen.” Meerdere scenario’s zijn mogelijk, stellen de organisaties, met name op het gebied van brandstoftransitie.

Rustpunt
Voor retail zijn de verwachtingen eenduidiger. Op basis van cijfers van Rabobank en GfK hebben onderzoekers van Berenschot bekeken welke kansen er zijn, uitgaande van consumentenbehoefte. Conclusie in het rapport: ‘De rol van het tankstation als rustpunt, retailer en servicepunt wordt steeds belangrijker. Tankstations zullen een groter deel van hun omzet uit service- en retailactiviteiten gaan halen. Naast het toenemende belang van retail en horeca zijn er verschillende ontwikkelingen in de retail en horeca merkbaar, die kansen bieden voor tankstations.’

Een concept dat kan slagen? Jos Klerx, sectorspecialist Horeca & Recreatie en Toerisme bij Rabobank, denkt van wel. “Zeker op hightrafficlocaties biedt het uitbaten van horeca en retail kansen. Het heeft wel alles te maken met de locatie welke invulling er komt.” Dat ook wegrestaurants en grote supermarkten steeds vaker laadpalen op hun parkeerplaats installeren, hoeft volgens Klerx geen probleem te zijn. “Tankstations bevinden zich nu al op de juiste locaties, vaak high traffic. Dat hebben ze al mee. De foodservice van tankshops is ook vele malen beter geworden, dus de expertise is er om horeca en retail verder uit te breiden.”

Gewoongoed
Voor de komende jaren zullen de trends van nu zich mogelijk verder ontwikkelen. De onderzoekers schrijven dat een aantal daarvan in 2035 gewoongoed zullen zijn. Gemak, gezond, duurzaam, beleving en digitalisering bijvoorbeeld. ‘De omzet uit motorbrandstoffen en tabak neemt af, de concurrentie uit andere hoeken neemt toe’, besluiten de onderzoekers. ‘Tankstations zullen zich gericht op de toekomst, uitgaande van hun locatie en doelgroepen, moeten ontwikkelen voor een duurzame plek in de markt. Retail en services zullen hierin een grote rol vervullen.’

Bron: Out.of.Home Shops

pizzabakker-lukoil.jpg