Lekker Fris geeft nieuwe lading aan Schweppes | Out of Home Shops

Producent ziet volop kansen voor authentiek frisdrankmerk in out-of-homemarkt

Lekker Fris geeft nieuwe lading aan Schweppes

BREDA - In tegenstelling tot alle verhalen die de ronde doen, blijft Schweppes gewoon in Nederland. Het A-merk is niet weg te denken uit frisdrankland en wordt vol enthousiasme gevoerd door Lekker Fris. Het frisdrankbedrijf ziet veel extra afzetkansen in de out-of-homemarkt, waaronder het horeca- en on the go-segment. Met nieuwe smaken, verpakkingen en verlaging in suikers op de Indian Tonic geeft Lekker Fris een stevige boost aan het authentieke Schweppes-merk.

Claudine van Kooten, general manager van Lekker Fris, vertelt dat Lekker Fris sinds kort het Schweppes-gamma tot haar merkenportfolio mag rekenen. Lekker Fris is nu exclusief agent van Schweppes Suntory Benelux op de Nederlandse markt. Out.of.Home Shops vraagt Van Kooten, Kim van de Loo, marketing manager bij Lekker Fris en Bart van Gelder, sales director Out-of-Home bij Schweppes Suntory Benelux naar de meerwaarde van het agentschap en de belangrijkste ambities met Schweppes in de Nederlandse out-of-homemarkt.

Wat zijn de belangrijkste ambities van Lekker Fris met dit merk in de out-of-homemarkt?
Van Kooten: “Laat ik allereerst benadrukken dat Schweppes, in tegenstelling tot alle verhalen die de afgelopen tijd de ronde hebben gedaan, als merk in Nederland blijft. We gaan het merk onder andere laden door nieuwe verpakkingsvarianten. Zo herintroduceren we Schweppes in de mooie originele ‘Alice’ glazen fles en komen we met petverpakkingen die jaren niet op de markt zijn geweest. De brede blikken worden vervangen door elegante slim cans van 33 cl en er komen kleine 15 cl blikjes voor de Schweppes Mixer-varianten. Daarnaast lanceren we de Virgin Mojito en een compleet nieuwe smaak, Agrumes, op de markt. We verwachten dat echte unieke producten en innovaties een belangrijke meerwaarde gaan leveren op het schap en in de horecaoutlets. Naast deze andere aanpak introduceren we in april de bekende Schweppes Indian Tonic met een verlaagd suikergehalte. Dit gehalte wordt verminderd van 9,1 gram suiker per 100 ml naar 5,8 gram per 100 ml.”

Hoe staat het anno 2019 met de naamsbekendheid van Schweppes onder Nederlandse consumenten?
Van Gelder: “Qua verkochte volumes in de supermarkt en de out-of-homebranche is Schweppes geen marktleider binnen zijn segment in Nederland. Dit komt mede omdat er de laatste jaren weinig is gedaan om het merk lading te geven. Echter geniet Schweppes binnen haar specifieke productcategorie de grootste naamsbekendheid bij Nederlandse consumenten. Uit recent onderzoek blijkt ook dat het merk door consumenten gekarakteriseerd wordt als ‘lekker', ‘kwalitatief’, ‘authentiek’ en ‘stylish’. Zij beschouwen Schweppes als een elegante en verrassende frisdrank voor volwassenen.”

Hoe wordt Schweppes als merk verder geladen?
Van de Loo: “Om dit merk op een goede manier te kunnen laden, gaan we onder meer unieke samenwerkingen aan met ondernemers. Dit doen we op een creatieve en kwalitatieve manier, wat aansluit bij een premiummerk als Schweppes. Voor ons gaat een samenwerking verder dan het plaatsen van POS. Bij de promotie van Schweppes en haar andere merken stelt Lekker Fris zich vaak op als een rebelse ‘guerillapartij’. Zo duiken we regelmatig op met creatieve acties op onverwachtse plekken. Met deze aanpak brengen we Schweppes nadrukkelijk onder de aandacht en onderstrepen we onze rebelse kant.”

In welke marktsegmenten zien jullie de meeste groeikansen?
Van Kooten: “In de totale out-of-homemarkt zien we nog veel kansen om verder te groeien met Schweppes. In het sterk groeiende horecasegment zijn er bijvoorbeeld legio mogelijkheden met onze glazen Schweppes-flessen. Consumenten in de horeca staan er bovendien open voor om andere Schweppes-smaken en nieuwe experiences rond dit merk te ontdekken. De recent gelanceerde 15 cl cans en petflesjes van Schweppes zijn bijvoorbeeld bij uitstek geschikt voor on the go, vliegvelden en airlinecateraars.”

Waarom heeft Orangina Schweppes ervoor gekozen om zich in Nederland te laten vertegenwoordigen door Lekker Fris?
Van Gelder: “Orangina Schweppes werkt sinds vorig jaar bewust samen met Lekker Fris in Breda, omdat het bedrijf voor ons echt een dynamische partner is. De medewerkers van Lekker Fris kunnen bogen op ruime ervaring in softdrinks en het horecasegment. Desondanks is het nog een jonge organisatie, die atypisch denkt en werkt. Binnen het bedrijf heerst echt een ondernemersgeest. Er is een sterke drive om actuele trends op het gebied van frisdranken snel en flexibel op te volgen. In tegenstelling tot grotere ondernemingen heeft Lekker Fris een flexibele werkstructuur, waarin voor iedereen volop ruimte is om nieuwe productideeën te bedenken en uit te voeren voor zowel out-of-home als retail. De Nederlandse out-of-homemarkt is een redelijk complexe wereld met uiteenlopende segmenten. Daarom zijn we in zee gegaan met Lekker Fris, dat veel gebundelde expertise heeft over deze segmenten.”

Wat betekent het agentschap concreet voor Lekker Fris?
Van Kooten: “Het is fantastisch dat we met Lekker Fris nu het hele Schweppes-gamma vertegenwoordigen, zowel de traditionele Schweppes-tonics als de Schweppes Premium Mixers. Sinds de start van Lekker Fris, anderhalf jaar geleden, gaat het heel goed met ons bedrijf. Met merken als Orangina, AriZona, Evian en Dr. Pepper hebben we al een mooi merkenportfolio op frisdrankgebied opgebouwd. Hiermee hebben we inmiddels de nodige stappen gezet in de supermarkt en binnen out-of-home. In laatstgenoemd segment hebben we grote ambities met het Schweppes-label. Het grote voordeel van Lekker Fris is dat wij ons als organisatie volledig kunnen focussen op de sales en marketing rond dit merk. De logistiek en administratie hiervan hebben we namelijk uitbesteed. We beschouwen Schweppes, net als al onze overige frisdrankmerken, volledig als ons eigen merk. De afgelopen jaren is het relatief stil geweest rond dit ‘stylish’ A-merk. Lekker Fris gaat volop energie steken in het opnieuw op de kaart zetten van Schweppes.”

Bron: Out.of.Home Shops