Spar University slaat nieuwe weg in met versconcept | Out of Home Shops

‘We willen meer gezonde en duurzame voeding aanbieden’

Spar University slaat nieuwe weg in met versconcept

BUNNIK - Spar University zet dit jaar stappen om een gezonder en duurzaam aanbod neer te zetten. Het eerste resultaat is de introductie van een versconcept in de pilotwinkel op Hogeschool Utrecht. “Dit is onze kleinste locatie, waardoor we het project goed kunnen managen.”

Dat vertelt Erwin Binneveld, founder van Spar University. Tegenover Out.of.Home Shops doet Binneveld uit te doeken waarom de formule een andere weg inslaat. “We bekijken elke vier weken de reviews van klanten en daarin kwam naar voren dat studenten meer op zoek zijn naar een superhealthy concept, dan een retailwinkel. Uit gesprekken met de Hogeschool Utrecht blijkt ook dat er meer behoefte is aan gezonde en duurzame producten en dit aanbod onvoldoende aanwezig is op de campus”, legt Binneveld uit.
Spar University heeft daarom vorige week een versconcept gelanceerd op haar locatie bij de Hogeschool Utrecht, waarbij de nadruk ligt op gezonde producten, zoals vers belegde broodjes, soepen, getapte yoghurt en smoothies. “Deze worden zoveel mogelijk voor het oog van de klant bereid. Daarnaast verleidt de optimale presentatie van fruit, wraps, sushi en vegetarische snacks de studenten tot een gezonde aankoop. We testen op de Radboud Universiteit in Nijmegen en in de grotere winkel op de campus in Utrecht al met lage tafelkoelingen. De dominantie van gezonde producten neemt daardoor toe en het resultaat is verbluffend. De verkoop van bananen is verdubbeld en we hebben in Utrecht 24,6 procent meer fruitsalades verkocht.”

Blurring
Spar University is volop bezig met het ontwikkelen van haar formule en streeft naar nieuwe concepten die meer weg hebben van een foodcourt dan van een supermarkt. “De gedachte achter ons versconcept is dat we niet vergeleken willen worden met de grote jongens. De laatste jaren richten we ons meer op het on the move-segment en dat blijft ons speerpunt. In de pilotwinkel is het kw-aanbod teruggebracht van ongeveer 350 producten naar 50 artikelen. We zien namelijk dat 80 procent van dit assortiment niet wordt verkocht”, vertelt Binneveld.
De formule heeft de ambitie om in 2019 meer stappen te zetten richting een uitgebreid versassortiment en de retail achter zich te laten. “We streven naar blurring en introduceren dit jaar een saladebarconcept op de Hogeschool Utrecht. Geen kant-en-klaarmaaltijden, maar een bar waar we juist de mogelijkheid bieden om zelf een maaltijd samen te stellen met de keuze uit verse producten van hoge kwaliteit. De identiteit van Spar University was eerst ‘study hard, party hard’, maar inmiddels streven we meer naar een gezond en duurzaam aanbod. Natuurlijk hebben we wel nog producten zoals candybars in het assortiment voor de ‘guiltypleasuremomentjes’.”

Het versconcept is volgens Binneveld geschikt voor alle locaties van Spar University, maar er is gekozen voor de kleinste vestiging als testwinkel. “Hierdoor kunnen we de pilot goed managen en de resultaten bekijken. Op basis daarvan gaan we het versconcept uitrollen naar de andere acht winkels. Daarnaast blijven we in kaart brengen waar de behoeftes van de klanten liggen en wat wij daarin kunnen betekenen.”

Bron: Out.of.Home Shops