Horeca

Starbucks groeit in China

SEATTLE - Starbucks doet naar eigen zeggen goede zaken in China. In het Aziatische land zaten de vergelijkbare verkopen voor het tweede achtereenvolgende kwartaal in de lift.

Lisa van der Linden |

Starbucks moet het wat betreft groei al lang niet meer hebben van zijn thuismarkt. Afgelopen kwartaal steeg het totaal aan filialen met 541 naar bijna 29.900. Meer dan twee derde van de nieuwe zaken was buiten de VS. De kwartaalomzet stijgt op jaarbasis met 9 procent tot 6,6 miljard dollar. De omzet bij winkels van de keten die langer dan een jaar open zijn, een belangrijke graadmeter voor verkoopprestaties, steeg in de afgelopen maanden met 4 procent. Kenners rekenden in doorsnee op een plus van 3 procent. De koffieketen houdt daarbij vast aan zijn eerder gestelde winstverwachting voor het hele boekjaar.

Eerder had de keten volgens kenners nog te maken met zwakke verkopen. Starbucks meldde in december dat het flink wil doorgroeien in China. De keten streeft ernaar over vier jaar 6000 cafés in het Aziatische land te hebben.

Bron: ANP

starbucksanpanp.jpg