Vissers Energy Group opent de deuren van een gemoderniseerde Moments & More

'We willen sterkere positie in het midden en zuiden'

HORST - Vissers Energy Group opende onlangs de veertiende Moments & More-shop langs de A1 in Wilp. Het concept is vernieuwd en deze winkel - voluit Moments & More De Vundelaar - heeft de primeur. We spreken met Gerbert Vissers, algemeen directeur van de groep, over de opening: “Dit is een grote stap sinds we in 2016 Moments & More startten. Ik noem dit concept 3.0.”

Het voorterrein van De Vundelaar is onbemand en wordt geëxploiteerd door Tango. Op de net geopende locatie maakt het familiebedrijf voor het eerst gebruik van orderkiosken. Vissers: “Vier orderkiosken staan als een soort plein centraal opgesteld in de winkel. Een deel van de gasten is eraan gewend doordat dit soort zuilen ook al een tijd in fastfoodgelegenheden staan. Het versaanbod is uitgebreid: er worden onder meer salades, broodjes en hamburgers ter plekke klaargemaakt. Het aanbod voedingsmiddelen die langer houdbaar zijn, zoals chocoladerepen en dergelijke, is geminimaliseerd. De bestelzuilen zijn tegelijkertijd ook zelfscankassa’s, deze zijn speciaal door De Digitale voor ons ingericht. Dit moet klanten helpen om snel en efficiënt te bestellen en af te rekenen. Een gastheer of -vrouw begeleidt aanwezigen daarbij, misschien is dat op een gegeven moment niet meer nodig als onze klanten genoeg gewend zijn. De shop heeft een huiselijke sfeer door warme tinten hout, planten en een zithoek.” Dit zou een breed publiek aan moeten trekken. Vandaar dat er is gekozen voor een plek langs de snelweg, stelt de directeur: “We hebben een locatie langs de A1 geselecteerd omdat de afnemers daar divers zijn. Zowel vrachtwagenchauffeurs als automobilisten die onderweg zijn voor een weekendje weg, stoppen er. Daardoor is die plek geschikt om het concept uit te proberen.”

Transitie
In tijden waarin tankshops vernieuwen door in te spelen op een langer en aangenamer bezoek, mede door de opkomst van snelladers, vertelt de directeur ook daarin volop te investeren: “We bieden punten aan om mobiele telefoons op te laden, goede wifi en een zithoek. Echter streven we naar bezoeken van maximaal dertig minuten. Na de corona-periode kan het ook een plek worden waar mensen samenkomen voor bijvoorbeeld een zakelijke bespreking, maar het is geen plek waar mensen urenlang blijven. Dat komt ook omdat auto’s met snelladers vaak in een half uur vrijwel helemaal zijn opgeladen. Een tankshop richten we daarom niet in voor een langer verblijf, de zithoek is daar ook niet groot genoeg voor.” Kortgeleden is er door de rechter besloten dat er bij laadstations ook winkels gebouwd mogen worden, net als bij benzinepompen. Dat lijkt echter niet direct een kans voor de onderneming. “Het lijkt ons vrij lastig om bij laadstations shops te gaan plaatsen. Daar zit namelijk meestal al een grote shop bij het tankgedeelte. Dan moet dat wel een hele drukke locatie zijn. Voorlopig blijven we ons richten op de hoofdlocatie waar vooral getankt wordt. Wij verzorgen ook zelf laadpalen bij parkeerplekken van onze zaken, dat gaan we verder uitrollen. Dat is commercieel gezien interessant, omdat automobilisten met elektrische auto’s langer moeten wachten, en daardoor over het algemeen ook meer nuttigen”, aldus Vissers.

Bestendig
Bij de vernieuwing van een concept vandaag de dag verwacht de samenleving ook duurzaam beleid. “We werken met afvalscheiding, papieren verpakkingsmaterialen en onze prullenbakken hebben reststromen. Ook bieden we nu meer verse en gezonde producten aan. Zo hebben een heel gezond aanbod aan salades, maar hamburgers gaan nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Ook gefrituurde snacks als friet worden nog veel verkocht”, meldt de verantwoordelijke. Vegetarische producten lopen echter moeizaam volgens hem: “We hebben daar testen mee gedraaid, maar dat werd niet veel verkocht. Momenteel bieden we alleen een vega-hamburger aan.”

De Vegetarische Slager
De onderneming is alsnog voor de nieuwe Moments & More een samenwerking aangegaan met De Vegetarische Slager. “Als test worden er twee producten opgenomen in het assortiment, namelijk het vega-saucijzenbroodje en het vega-satébroodje. We gaan hierbij niet erg de nadruk leggen op vega, maar juist op dat het vooral lekker is. In samenwerking met Uniliver en Vrumona is er een postmix-installatie geplaatst waarmee drankjes geserveerd kunnen worden zoals Lipton Ice Tea. Deze producten zijn door de klant eenvoudig mee te bestellen via de orderkiosken”, aldus Vissers.

Toekomstplan
Een concept vernieuwen doe je meestal als je een bepaald toekomstplan hebt. Vissers zegt dat het zeker de bedoeling is om verder te groeien: “Voordat we doorgaan willen we wel eerst alles testen. Dat kan bij bestaande Moments & More-shops, maar ook bij nog te openen locaties. We groeien nog steeds door. We willen in het midden en zuiden van het land een sterkere positie innemen.” Maar de groep heeft hier geen specifieke aantallen bij in gedachten. “Daar gaat het ons ook niet om. We groeien dit jaar met vier winkels, waarvan er al drie open zijn. Dat soort groeispurten vinden wij prima. Zo blijft het geleidelijk en kunnen we het goed managen.” Tot slot heeft Vissers nog één ding toe te voegen aan wat belangrijk is aan de tankshop van deze tijd: “Toiletbezoek is een belangrijke reden om te stoppen bij een van onze winkels, daardoor geven bezoekers gemiddeld meer uit bij ons. Daarom moeten de sanitaire voorzieningen er altijd tiptop uitzien.”

Bron: Out.of.Home Shops