Fabrikanten

WrappIDup neemt belangrijke rol in binnen Paardekooper

OUD-BEIJERLAND - Van snackbar tot cateringlocatie: geen bedrijf in de out-of-homebranche kan zonder verpakkingen. Verpakkingen zijn vaak het laatste onderdeel waar een bedrijf aan denkt. Terwijl die juist kunnen helpen om de identiteit van een bedrijf goed neer te zetten.

“Met WrappIDup gaan we samen met partners op een creatieve manier op zoek naar die identiteit”, zegt Linda van den Heuvel, marketingcoördinator bij Paardekooper Verpakkingen. Van den Heuvel werkt ruim 7,5 jaar bij Paardekooper, waarvan de laatste jaren in een creatieve rol bij WrappIDup. Dat is de ideeënfabriek van Paardekooper, onderdeel van Pacombi Group, begint Van den Heuvel met haar uitleg. “We zitten eigenlijk tussen het reclamebureau en het verpakkingsbedrijf in.” Met WrappIDup wil de Pacombi Group klanten met verpakkingsvragen van idee tot eindproduct begeleiden. “We worden nu vroeg in de tijdlijn betrokken bij het verpakkingsproces.” Aan de hand van inspiratiesessies neemt WrappIDup klanten mee in de wereld van het verpakken. “Een hamburgerbar zoekt een leuke, maar ook efficiënte verpakking. Deze moet gemakkelijk in gebruik zijn en duurzaam, maar tegelijkertijd wil je vooral opvallen, anders zijn”, vertelt Van den Heuvel. “We starten een sessie met zomaar 50 ideeën. Deze kunnen overal vandaan komen. Tijdens de sessie komen we er langzaam maar zeker achter wat voor onze klant echt belangrijk is”, vervolgt ze. De inspiratiesessies van WrappIDup met klanten bestaan uit drie delen. Het begint met het inspiratiedeel. Dan wordt het teruggebracht naar producten die matchen met de klant en bij stap drie gaat de verpakker op zoek naar concrete oplossingen. Van den Heuvel merkt dat bedrijven steeds meer over hebben voor een mooie unieke verpakking. “Het is een goede ontwikkeling dat klanten meer waarde hechten aan hun verpakking. We gaan in onze creatieve sessies door tot we samen met onze klant het ideale materiaal, het unieke ontwerp en de juiste uitstraling hebben.”

Trends
Er zijn veel relevante trends zichtbaar, maar waar het vooral om gaat is dat je met je verpakking je identiteit duidelijk maakt. “Het kan iets eenvoudigs zijn. De zak waar een snackbar zijn patat in doet bijvoorbeeld. De meeste van deze zaken zetten hun logo op de voorkant en dat is het dan. Maar het kan veel interessanter worden door een leuk herkenbaar patroon of logopatroon mee te printen op de zijkant of achterkant van de snackzak. Veel beter voor de herkenbaarheid, het creëert fun en als we er slim mee omgaan, kan het mee zonder meerprijs.” Tijdens de inspiratiesessies wil WrappIDup een onafhankelijk advies geven. “Eatable is bijvoorbeeld ook een leuke trend. Al is dat voor ons niet iets waar we mee aan de slag kunnen. Tijdens een inspiratiesessie laat ik het toch zien, omdat we de klant een goed beeld willen geven van wat er allemaal speelt.” Van den Heuvel richt zich binnen WrappIDup met name op de foodbranche. Inspiratie haalt ze echter overal vandaan. “Een trend die je ook veel ziet, is het gebruik van verpakkingen vanuit een andere branche. Denk aan gifting. Cupcakes in cadeauverpakkingen, bijvoorbeeld. Andersom zie je dat hele dure spijkerbroeken in foodbags worden meegegeven en sokken verkrijgbaar zijn in eierdoosjes.” Een andere duidelijke beweging binnen verpakkingen in de foodbranche is het saneren van plastic. Van den Heuvel: “Alle plastic moet eruit en dat wordt in de meeste gevallen vervangen door karton.” De verduurzaming van verpakkingen is een goede beweging, vindt Van den Heuvel. Bedrijven nemen het zeer serieus.

Inspiratietrips
WrappIDup bestaat uit vijf creatievelingen. Om inspiratie op te doen bezoekt het team regelmatig het buitenland. “Ik ga binnenkort naar Milaan en collega’s waren een paar weken geleden nog in Barcelona. En Londen, daar gaan we sowieso ieder jaar naartoe, want die stad loopt in Europa echt voorop. Tijdens zo’n inspiratietour maken we een fietstour en schieten ongeveer 2000 foto’s, als het er niet meer zijn”, zegt Van den Heuvel.

trendtour-kopenhagen-gespot-kids-sandwich-verpakt-in-kindertekening.jpg