Vissers Energy Group zet in op nieuwe shopconcepten | Out of Home Shops

‘De branche zoekt naar het gouden ei om meer traffic en omzet te generen’

Vissers Energy Group zet in op nieuwe shopconcepten

HORST - Vissers Energy Group opende begin 2019 twee niet-snelweglocaties van Moments & More. Dit jaar gaat het aantal vestigingen van het shopconcept over de tien heen. Momenteel houdt de tankstationonderneming zich volop bezig met het ontwikkelen van een nieuw concept dat de traditionele tankshop vervangt.

Deze ambities ontvouwt Gerbert Vissers, ceo van Vissers Energy Group, in een uitgebreid interview met Out.of.Home Shops. Naar aanleiding van de nieuw geopende vestigingen van het sinds twee jaar bestaande Moments & More-shopconcept laat hij zijn licht schijnen over de ontwikkelingen in de branche en de belangrijkste ambities van Vissers Energy Group dat 45 tankstations exploiteert in Nederland.

Hoe gaat het anno 2019 met Vissers Energy Group?
“Het gaat hartstikke goed en we zijn druk bezig met het uitrollen van de Moments & More-shops. Inmiddels zitten we op negen vestigingen, waarvan drie op niet-snelweglocaties. Daarvan hebben we er onlangs twee geopend. Daarnaast hebben we vorig jaar het concept De Smaaksmederij op de markt gebracht, waarbij supermarkt en horeca samenkomen in een verswinkel. Ten slotte ontwikkelen we ons ook op het gebied van brandstof, want dat is naast de shop een van onze pijlers. We bieden steeds meer alternatieve brandstoffen aan, zoals de duurzame blauwe diesel en ook elektrische rijders kunnen bij ons terecht bij een snellader. In twintig minuten is de auto opgeladen en ondertussen kunnen de elektrische rijders in onze shop een kop koffie of een broodje nuttigen. Dat laatste is ontzettend belangrijk, want daarmee kunnen we ons businessmodel van snelladers sluitend krijgen. Kortom, we zitten bij Vissers Energy Group niet stil en blijven meebewegen met de markt.”

In 2016 is Moments & More geïntroduceerd. Wat zijn in uw ogen de meest kenmerkende elementen van dit shopconcept?
“De belangrijkste reden om dit shopconcept op de markt te brengen, was het creëren van een ruim zitgedeelte. We zien dat consumenten steeds vaker een belegd broodje kopen en dat ter plekke opeten, in plaats van meenemen in de auto. Dat is een ontwikkeling waar wij met zowel Moments & More als met De Smaaksmederij op inspelen. Daarnaast neemt de vraag naar maaltijden voor elk moment toe. In onze shops is het om die reden dan ook mogelijk om niet alleen voor ontbijt of lunch een maaltijd te kopen, maar ook ’s avonds zijn we druk in de weer met broodjes hamburger, kipsaté en loaded fries. Zeker bij De Smaaksmederij hadden we niet verwacht dat consumenten daar hun maaltijd nuttigen. In het begin zat er soms slechts één persoon die een broodje at, maar inmiddels begint het een succes te worden. De consument kiest ervoor om ter plekke de maaltijd te nuttigen, in plaats van deze mee te nemen en thuis op te warmen. De Smaaksmederij ontwikkelt zich nog steeds en met name op het gebied van horeca nemen we telkens nieuwe stappen. Onlangs zijn we begonnen met het zelf bakken van pizza’s en wafels.”

Kunnen we de komende maanden nog nieuwe vestigingen van Moments & More en De Smaaksmederij verwachten?
“Ja, we zijn druk bezig met de uitrol van Moments & More. Het streven van dit jaar is om de tiende vestiging te openen. Onlangs hebben we de negende aan het lijstje toegevoegd, dus dat wordt geen lastige opgave. Wel is het zo dat we voor dit concept op zoek zijn naar kwalitatief goede locaties, waardoor een snellere uitrol niet mogelijk is. Het Moments & More-concept is speciaal ontwikkeld voor echte hightrafficlocaties, dus langs de snelweg of op provinciale wegen die naar de snelweg gaan. Belangrijk, want dat zorgt ervoor dat we ook omzet kunnen genereren met de shop. De focus ligt al heel lang op Zuid-Nederland, maar de komende jaren gaan we ons langzaam meer richten op de rest van het land en de consument daar kennis laten maken met onze producten. De Smaaksmederij gaan we voorlopig nog niet uitrollen, omdat we nog bezig zijn met de finetuning van het concept. We trekken gemiddeld een jaar uit om op een pilotlocatie te kijken hoe alles loopt en wat we kunnen verbeteren. Bovendien is De Smaaksmederij een concept dat gericht is op locaties waar in de omgeving weinig voorzieningen zijn voor consumenten, zoals een supermarkt. Plekken waar wij de formule eventueel zouden willen vestigen, moeten daaraan voldoen.”

Wat zijn de hardlopers in het assortiment van Moments & More?
“Naast de snacks zijn dat de versbereide salades, wraps en smoothies. De consument is steeds meer bezig met gezonde voeding en dat zien wij ook in toenemende mate terug op de kassabon. Daarnaast bereiden wij alle maaltijden zelf, dus we kunnen er alles aan doen om gerechten er aantrekkelijk uit te laten zien. De loonkosten zijn op die manier wel hoger dan wanneer we kiezen voor kant-en-klaarmaaltijden, maar die zijn qua inkoopprijs weer duurder. Het zelf bereiden van de maaltijden past meer bij ons versconcept, alleen vergt het wel meer tijd en energie van de medewerkers. Zeker in een tijd dat er veel personeelsverloop is. Gelukkig hebben wij daar niet overmatig last van, maar het is naar mijn mening nog iets te veel nu. Verder werken we wel met een vast team dat is opgeleid om alle broodjes, salades en smoothies vers te bereiden voor het oog van de consument.”

Welke trends en ontwikkelingen ziet u momenteel in de out-of-homebranche?
“Allereerst is iedereen bezig met het toevoegen van bakeries aan de huidige shopconcepten. Daarin zijn wij niet de enige en je ziet dat dit varieert van kleine aanpassingen tot heuse verbouwingen. Het aantal tankshops met een bakery neemt ook toe. Aan de andere kant gaan steeds meer tankstationondernemers over op onbemand en verdwijnen de shops. Dat is heel erg jammer. Her en der komt daar een wasstraat voor in de plaats, want ook daar wordt veel in geïnvesteerd. Een andere ontwikkeling van het laatste half jaar is het openen van een pakketpunt, maar ik twijfel of dat zorgt voor extra omzet in andere productgroepen. Verder zijn Albert Heijn en Spar sterke partijen langs de weg, maar dat heeft alleen nut op locaties waar geen supermarkt in de buurt is. We moeten als branche zoeken naar iets dat wat toevoegt aan onze business. Helaas heeft nog niemand het gouden ei gevonden om naast brandstof meer traffic en omzet te generen.”

Tabak is een onderwerp dat voor veel discussie zorgt in de branche, met name omtrent het wel of niet zichtbaar presenteren van sigaretten en andere rookwaren. Hoe kijken jullie hiernaar?
“Als ceo van het bedrijf meng ik mij actief in gesprekken van onder meer BETA, zodat we altijd op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Daarnaast wordt tabak bij iedere ombouw van de shop uit het zicht geplaatst. Dit is niet alleen omdat we daar op termijn naar toegaan met regelgeving, maar als branche moeten we ons beste beentje voorzetten. Anders komt er op termijn een verbod voor tabaksverkoop in tankshops. Dat zou echt desastreus zijn, want 60 procent van de omzet in petrolshops komt uit tabak. Tuurlijk is het een product met de laagste marge en is er weinig winst op te behalen, maar het is wel een duur product. Op die manier tikt het hard aan in de omzet. Het uit het zicht plaatsen van rookwaren zorgt in eerste instantie voor een kleine omzetdaling, maar dit herstelt zich snel. Consumenten beseffen immers dat wij tabak verkopen en weten ons om die reden te vinden. Het naleven van leeftijdscontrole bij tabaksverkoop is ook een van de manieren om ervoor te zorgen dat we als branche deze producten mogen blijven verkopen.”

Wat zijn de belangrijkste ambities van Vissers Energy Group voor de komende jaren?
“De focus ligt als eerste op het verder uitrollen van Moments & More. Hiervoor zijn we op zoek naar de perfecte locaties. Daarnaast richten we ons ook op de ontwikkeling van een derde shopconcept. De nieuwe variant moet de traditionele tankshop vervangen. Horeca krijgt hier ook een kleine rol in, maar de nadruk ligt op een rendabele winkel. Een bakery met vers belegde broodjes past wel in dat plaatje. Deze ideeën gaan we de komende tijd uitwerken en het plan is om dit concept op korte termijn op de markt te introduceren.”

Bron: Out.of.Home Shops