hoofdkantoor-sligro-food-group1_0.jpg

Groothandels

Sligro sluit moeilijk jaar positief af

AMSTERDAM – Sligro Food Group laat prima resultaten zien over 2022. Met een omzetgroei van bijna 31 procent ten opzichte van het jaar ervoor is ook de nettowinst verdubbeld. Voor een jaar waar in het begin nog covid-maatregelen golden en de oorlog in Oekraïne de inflatie opdreef tot bijna 10 procent geen slecht resultaat. De stijgende prijzen van energie, grondstoffen, transport en producten maakten het niet een makkelijk jaar.

Gerard van Oosbree |

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers noemde financieel directeur Rob van der Sluijs het zelfs een “prachtige groei”. “De winst is verdubbeld naar 39 miljoen euro op een omzet van bijna 2,5 miljard euro en na twee jaar kunnen we weer dividend uitkeren aan de aandeelhouders. Ik ben er erg blij mee”, zegt Van der Sluijs. De verkoop van het belang in Smeding leverde 16 miljoen euro boekwinst op en ook de verkoop van een pand in Den Bosch bracht 4 miljoen euro op.

Logistiek
Er waren ook tegenvallers. De logistieke kosten stegen met 20 procent en een tekort aan chauffeurs, veroorzaakt door de explosieve toename van de vraag na covid, kostten Sligro veel geld. “We konden nee zeggen tegen onze klanten of investeren. We hebben de keuze gemaakt om vol voor de klant te blijven staan”, legt Van der Sluijs uit. “We hebben tussen de 200 en 250 buitenlandse chauffeurs moeten inhuren. Deze Oost-Europese en Portugese chauffeurs zorgden voor een taalbarrière met onze klanten, dus werden er Nederlandssprekende bijrijders meegenomen waar normaal alleen de chauffeur op de wagen zit. De extra mensen op de wagens, de huisvesting van de buitenlandse mensen en de inzet van koeriers kostte ons bijna 17 miljoen euro. Deze hogere kosten hebben zich wel vertaald in een positief resultaat op het marktaandeel dat nu op 25,6 procent staat”, aldus de financiële topman. Andere extra kosten zaten in de overnamekosten voor Metro in België en de implementatie van SAP op de vestiging in Antwerpen.

20211109_114502.jpg

Om de transportperikelen het hoofd te kunnen bieden gaat Sligro een eigen transporttak oprichten. Daarvoor worden 25 elektrische vrachtwagens aangekocht. De eigen transportvloot, die moet groeien tot 250 voertuigen, zal worden ingezet naast die van de externe transporteurs.

Metro
De overname van negen Belgische Metro-vestigingen kostte het bedrijf 49 miljoen euro. Ondertussen zijn de horecagroothandels begin januari dicht geweest om het assortiment om te zetten naar dat van Sligro en opereren ze nu onder de naam Sligro-M. Alle vestigingen worden nu bevoorraad vanuit het distributiecentrum in Veghel. Verwacht wordt dat deze tak van het bedrijf over enkele jaren weer winstgevend zal zijn.

Sligro Food Group blijft daarnaast in de vestigingen investeren. Er staan vijf zelfbedieningsvestigingen op de rol om verbouwd te worden naar de 3.0 formule. Ook de bestelvestigingen in Vlissingen en Luik (België) worden verbouwd. In het Belgische Evergem wordt al gebouwd aan een nieuwe bezorglocatie en voor dochterbedrijf De Kweker wordt in Amsterdam nieuwbouw gestart.

Bron: Out.of.Home Shops