Onderweg

Fabrikanten

Groothandels

Awards - De Classique

Winnaar De Classique Coca-Cola: ‘Aquarius groeit zelfs harder dan het complete sportsegment’

ROTTERDAM - Om het herstellen van de energiebalans van sporters te vergemakkelijken, ontwikkelde Coca-Cola Europacific Partners een isotone sportdrank, gericht op de snelle opname van water en zout tijdens de work-out. Hiermee speelt het merk in op een consumentenbehoefte, en dit wordt zichtbaar gewaardeerd. “Aquarius is verantwoordelijk voor 59 procent van de groei van het sportdrankensegment”, stellen Jelle Krikke, brand manager Core Brands & New Beverages bij Coca-Cola Nederland, en Petra Wesseling, channel marketing manager Food Service & On the go bij Coca-Cola Europacific Partners.

Redactie |

Wat vinden jullie ervan om De Classique te winnen?
Wesseling: “We zien dit als een hele mooie waardering vanuit de markt. Het is altijd mooi om waardering van buiten te krijgen, maar als dit ook nog eens vanuit onze klanten komt, is dit alleen maar waardevoller. Dit betekent namelijk dat wij iets goed doen.”

Wat is ervoor nodig om deze prijs te winnen?
Wesseling: “Daarin spelen verschillende aspecten een rol. Enerzijds is de basis natuurlijk een kwalitatief goed product en een sterk merk. Maar daarnaast adviseren we vanuit een zo breed mogelijk perspectief, waaronder brand- en shopper marketing en category development, om op het juiste moment en op de juiste plek met het meest passende assortiment en dito ondersteuning aanwezig te zijn. En dat kunnen wij alleen samen met onze klanten realiseren. Het is daarbij belangrijk dat we met de positionering van Aquarius aansluiten op waar de doelgroep zich bevindt. Aquarius Isotonic Blue Ice is breed verkrijgbaar binnen het out-of-homesegment.”

Wat maakt Aquarius Blue Ice Isotonic zo uniek?
Krikke: “Aquarius Isotonic Blue Ice is een isotone sportdrank met een verfrissende en dorstlessende vruchtensmaak en toegevoegd vitamine B6. De sportdrank valt op door de kleur en de isotone variant is ideaal voor hydratatie (water en zouten) tijdens het sporten. Daarnaast is de verpakking, dankzij een gemakkelijke sportdop, een sterke aanvulling en onderdeel van het succes. Uiteindelijk is het de lekkere smaak die ervoor zorgt dat ons product niet alleen tijdens het sporten, maar ook daarbuiten veelvuldig wordt gedronken.”

Hoe onderscheidt jullie product zich van andere sportdranken?
Krikke: “Aquarius is een gerenommeerd merk als het om sportdranken gaat. Door middel van innovatie proberen wij continu onze proposities te verbeteren, en daarmee in te spelen op de behoeften van de consument. Met de Aquarius Isotonic Blue Ice-variant is het ons gelukt om een verbeterde sportdrank met een geweldige smaak aan te bieden.”

Wat zijn de hoogtepunten van de afgelopen drie jaar met dit product?
Wesseling: “Een van de hoogtepunten was de Aquarius Prove Yourself Wrong -campagne, die in september dit jaar van start is gegaan. In deze campagne stimuleert Aquarius sporters om zichzelf het tegendeel te bewijzen door, wanneer je tijdens het sporten denkt dat je niet meer kan, toch nog even door te gaan. Prove Yourself Wrong! Samen met onze klanten hebben wij deze campagne geactiveerd en dat heeft ervoor gezorgd dat onze resultaten al boven het niveau van 2019 liggen. Onderdeel van de campagne waren ook sportgerelateerde prijzen, zoals bidons, een padelracket en voetballen.”

Hoe hebben jullie de samenwerking met inkopers (ondernemers) verbeterd de afgelopen jaren?
Wesseling: “De samenwerking met onze klanten wordt steeds verder geïntensiveerd, omdat we samen nadenken over oplossingen die helpen om hun business te laten groeien. We werken daarbij met sterke activatieprogramma’s, die we linken aan onze campagnes voor extra attentiewaarde. En we kijken goed wanneer welke dranken gedurende het jaar relevant zijn om te activeren. Per kanaal hebben we een visie op de frisdrankcategorie ontwikkeld, die we met onze klanten delen om gezamenlijke groeikansen te definiëren en te benutten. Daarnaast hebben we anderhalf jaar geleden ook ons online platform MyCCEP gelanceerd, waar klanten 24/7 terechtkunnen voor zaken als informatie en inspiratie over omzetkansen en trends, materialen voor in de zaak of bijvoorbeeld bij sportclubs (denk aan bidons, menukaarten of servetbakjes) en wisselende acties. Ook kunnen klanten via het platform makkelijk een vraag stellen of een eventuele storing aan apparatuur melden: het is echt een online thuisbasis die we de klant bieden om samen nog meer uit zijn of haar zaak te halen. Via digitale nieuwsbrieven houden we klanten op de hoogte van het nieuwe aanbod op MyCCEP en delen we informatie over landelijke campagnes of nieuwe producten.”

Welke stappen kunnen ondernemers nog zetten om het product nog succesvoller te laten zijn?
Wesseling: “Om een product te verkopen is het belangrijk dat het goed zichtbaar is in de outlets. Enerzijds in de (wand)koeling, waarbij we ondernemers adviseren door middel van schapadvies, en anderzijds door frisdranken op andere impulsplekken in de outlets op te stellen. Het beschikbaar hebben van actuele prijslijsten met het volledige assortiment zorgt ook voor meer verkoop. Aanvullend kan er zichtbaarheid in de zaak worden toegevoegd door het product bijvoorbeeld weer te geven op een digitaal scherm of middels een poster in een frame. Afbeeldingen, posters, campagnematerialen en klikkaders zijn items die we aanbieden via MyCCEP.”

Wat is de toegevoegde waarde van dit product voor de categorie?
Krikke: “Naast dat deze isotone variant ervoor zorgt dat Aquarius Blue Ice zich kwalificeert als echte sportdrank, bieden wij met een handige verpakking en fantastische smaak op meerdere fronten toegevoegde waarde voor de categorie. Deze smaakvariant is verkrijgbaar in een 330 ml PET-fles en een 500 ml PET-fles met sportdop, flessen gemaakt van 100 procent gerecycled plastic – op dop en etiket na. Aquarius Isotonic Blue Ice laat jaar op jaar een groei zien binnen het petrolkanaal, +25 procent in 2021 en +31 procent in 2022. En dat is knap, aangezien het sportsegment vorig jaar met 5 procent daalde en dit jaar maar met 10 procent groeit. Aquarius groeit dus harder dan het segment en is verantwoordelijk voor 59 procent van de groei van het sportsegment. (Bron: NielsenIQ, MAT P11, euro sales). Samen met de Aquarius Isotonic Cherryvariant kunnen we de consument keuze bieden, waarmee we inspelen op de groeiende behoefte aan afwisseling en smaakvariatie.”

Wat is jullie strategie om over drie jaar nog steeds met dit product in de schappen te staan?
Krikke: “Komende jaren gaan we door met de ondersteuning van ons Aquarius-merk en de zichtbaarheid daarvan. We blijven hiervoor inspelen op de veranderende behoefte van de consument. Er staat van alles op de planning voor komend jaar, waarmee we verder blijven werken aan de groei van Aquarius in de categorie.”

JURYRAPPORT:
‘Door de toevoeging van isotonen aan het sportwater is Aquarius Isotonic Blue Ice een onderscheidend product in deze productgroep. De verkoop laat zien dat het een succes is.’

Bron: Out.of.Home Shops

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

section1_page14_article47_1.jpg