Foto 1.jpeg De huisstijl van de Kwajongens-tankshops is zwart met het contrast van de gekleurde producten. Ook is het logo voorzien van een ondeugende knipoog.

Onderweg

‘Ondeugende’ tankshopformule Kwajongens blijft uitbreiden

NAALDWIJK – Tankshopformule Kwajongens heeft in april maar liefst drie feestweken gevierd. Het concept, ontwikkeld door Tanq+, heeft namelijk drie nieuwe filialen geopend van hun ‘ondeugende’ tankshops. Out.of.Home Shops sprak met directeur Kelly van Rijn-van Tol over de openingen en het Kwajongens-concept.

Zoë Kools |

Hoewel de tankstations van Tanq+ al sinds de jaren 60 steeds verder door het land te vinden zijn, is het Kwajongens-concept pas meer recentelijk tot stand gekomen. Tanq+ besloot een nieuwe tankshopconcept op te zetten dat beter bij voedsel past. “Tanq+ vonden we een lastige naam bij de associatie met eten en drinken, dus wilden we wat nieuws. Een naam die herkenbaarheid biedt voor klanten. Uiteindelijk zijn we op de naam Kwajongens gekomen. De naam is een beetje geïnspireerd op mijn drie zonen, die kunnen ook wel eens kwajongens zijn”, lacht Van Rijn-van Tol.
De eerste Kwajongens-shop werd in 2022 geopend in Ede. Sindsdien zijn er nog vijf bij gekomen, met de nieuwste drie dus in de afgelopen maand.

Ondeugend lekker
Rondom de naam zijn het shopconcept en de huisstijl ontwikkeld met de Kwajongensfilosofie in het achterhoofd: ‘Wees jezelf, doe een beetje gek, kleur eens buiten de lijntjes, lach iedere dag, durf fouten te maken, wees soms ondeugend en geniet nooit met mate’. Vooral het laatste is terug te zien in het assortiment van de Kwajongens-shops. “Wij hebben geen moeite met het verkopen van ‘ongezond’ eten, in sommige filialen liggen de gehaktstaven al om zes uur ’s ochtends klaar. Mensen moeten bij ons gewoon lekker zorgeloos kunnen genieten van snacks die ‘eigenlijk niet mogen’. Daarom is het eten bij ons zo ondeugend lekker”, aldus Van Rijn-van Tol. Ook heeft Kwajongens geen shopconcept waar het zich exact aan moet houden, dus in elk filiaal kunnen ze een beetje buiten de lijntjes kleuren. Van Rijn-van Tol: “We kopen zelf in en kunnen daardoor snel schakelen in ons assortiment naar de vraag van de klant. Het is geen one-size-fits-allformule. Zo worden bijvoorbeeld in Etten-Leur meer hamburgers verkocht, dus die liggen daar altijd klaar, terwijl in Ede de patat een hardloper is. Omdat we niet meer afhankelijk zijn van fabrikanten, kunnen we ook sneller inspelen op trends. Vorig jaar was kombucha bijvoorbeeld een grote trend, dat hebben we toen gelijk in de shops gezet. Op een gegeven moment zwakt zo’n hype af, maar dan kunnen we het even snel weer uit de winkel halen.”

Foto 2 (1).jpeg Bij Kwajongens liggen de ‘ondeugende’ snacks soms al om 6 uur ’s ochtends klaar.

Keuzestress tegengaan
Bij het zorgeloos genieten en gemak van tankshop Kwajongens hoort ook snelle service. Voor de huisstijl van de shops is daarom gekozen voor een rustige zwarte achtergrond met de gekleurde producten om het te accentueren. Daardoor kan de klant zich volledig focussen op de producten en sneller een keuze maken.
Daar bovenop heeft Kwajongens ervoor gekozen om het assortiment te verkleinen om daarmee keuzestress bij de klant tegen te gaan. “Ik heb wel eens een onderzoek gelezen over dat klanten bij te veel keuzes minder kopen. Daarom hebben we besloten om bij Kwajongens het assortiment te verkleinen. Dit geeft de klant meer overzicht en minder keuzestress. Bij ons nieuwste filiaal in Berkel en Rodenrijs hebben we zelfs het assortiment aan zoetwaren gehalveerd. Onze focus ligt nu meer op de hardlopende producten”, vertelt Van Rijn-van Tol.

Ook het aanbod aan tabak is kleiner geworden. “Op dit moment zijn we in onze omzet nog erg afhankelijk van de tabaksverkoop, maar willen dit graag verminderen. Daarom hebben we al geen volledig assortiment aan tabak meer. Het liefst zou ik het nog verder inkrimpen, zelfs als de supermarkten geen tabak meer mogen verkopen”, aldus Van Rijn-van Tol.

Verdere ambities
Buiten het nieuwe tankshopconcept heeft Tanq+ ook recentelijk het wasstraatconcept Wasbij geïntroduceerd. Het is een zelfservice wasstraat waar wederom gemak centraal staat. “Bij Wasbij willen we drempels wegnemen die mensen normaal bij wasstraten tegenkomen. Door verbeterde technieken en meer duidelijkheid te bieden wordt je auto wassen een stuk gemakkelijker”, vertelt Van Rijn-van Tol.
Ook het Wasbij-concept wil Tanq+ uiteindelijk op meer plekken toepassen. Maar de meeste ambitie zit toch in de tankshops. “Uitbreiden met Kwajongens-shops vinden we het leukst. Bij sommige tankstations verdienen wij niet eens geld met tanken, maar hebben wij alleen de shop. De shop is uiteindelijk wat ons hart sneller laat kloppen”, eindigt Van Rijn-van Tol.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.