20240326_142530.jpg

Groothandels

Alleen maar winnaars op de horecabeurs

ALKMAAR – Het AZ-stadion is de plek waar de regionale horecabeurs van VHC Jongens wordt gehouden. In twee dagen biedt de groothandel uit Oostzaan zijn partners en horecaleveranciers een sportief podium waar ze zich van hun beste kant kunnen laten zien. Out.of.Home Shops loopt de voeten beurs om echt alles mee te krijgen.

Nanja Pol |

De vakbeurs is voor vaste en nieuwe klanten uit heel Noord-Holland van de Oostzaanse horecagroothandel VHC Jongens. Voordeel van zo’n regionaal samenkomen is dat het wat kleinschaliger is en dus ook warmer, directer. Door de Ikea-opzet, je moet echt langs alle stands vanwege de looproute, en de ruime opzet van de stands voelt een beursbezoek aan als winkelen op de markt.  

Beurstijger
Regiomanager Breunis Fieret zegt: “Gisteren was het gigantisch druk. In totaal verwachten we vierduizend bezoekers over twee dagen verdeeld. De kracht van deze beurs is dat het laagdrempelig en goed bereikbaar is. Alle VHC-accountmanagers kennen hun klanten. Voor de standhouders is dit een prettige manier om zich te presenteren en nieuwe producten en diensten bij de klant onder de aandacht te brengen of alleen maar een contactmoment te creëren. Ik ben een beurstijger en sta al dertien jaar met plezier op deze beurs. VHC is een gezellig familiebedrijf. We gooien de warme deken over onze bezoekers.”

We zijn er klaar voor
Wietze Trippenzee van Duni, leverancier van servetten en disposables uit Breda laat de kleurrijke, composteerbare servetten en duurzame verpakkingsproducten van BioPak zien en vertelt dat Duni de servetten per 2030 volledig CO2-neutraal aan de klant wil bieden. De transitie naar circulair is echter geen eenvoudige weg. Toch gelooft hij erin: “Wij zijn er klaar voor maar we moeten het wel met zijn allen doen."

Vegan ei van Columbus
VHC- accountmanager Charlotte Overes proeft bij Kees van der Schee van Zaanse Mayonaise de veganvariant van het mayomerkicoon: “Je hebt mayo en je hebt Zaanse mayo. Deze veganmayonaise smaakt geweldig. Ik kan ‘m er blind niet uithalen.” Van de Schee zegt lachend: “Dit is dan ook het vegan ei van Columbus in ons sauzenassortiment.”

‘Ik ben Soof van Soof’
“Deze nieuwe smaak moet je echt even proeven.” Met deze woorden en een gembershotje word ik door Valentijn Roepel en Sofie Schoeman van Soof limonadesiropen verleid. “Ik ben Soof van Soof en onze missie is bijdragen aan een transparante voedselindustrie. Daarom staan alle ingrediënten op de voorkant van de fles. Helder toch? Mijn lievelings? De Rose Cardamom, die heeft wel wat weg van een mocktail”, vertelt Schoeman enthousiast.

20240326_131154.jpg

Inkopen is een vak
Ook Koninklijk Horeca Nederland is vertegenwoordigd op de beurs. Hier is de introductie van een nieuw vacatureplatform dat eind volgende week wordt gelanceerd. Hiermee wil de branchevereniging ondernemers de kans bieden om horecamedewerkers te werven op een nieuwe, eigentijdse manier om zo ook met name de jongere generatie te bereiken en de vijver met werkzoekenden te vullen. Bij de stand van KHN is ook Marco Wohlken, eigenaar van brasserie De Tuynkamer en hotel-restaurant Ysbrants in Hoorn te vinden. Hij bezoekt de beurs met zijn chef-kok. “Ik vind het leuk om contacten te onderhouden en nieuwe te maken. We doen hier inspiratie op en kunnen tegelijkertijd even sparren met andere ondernemers. Het voordeel van een regionale beurs is dat de lijnen strak en kort zijn”, vindt Wohlken. “Al met al is het een leuke samenkomst maar we komen ook voor de nieuwe producten en misschien ook wel voor een beursdeal. Ik ben tegenwoordig een hele dag in de week met alleen goed inkopen bezig, het is echt een vak”, aldus de ondernemer.

Lekker veel pit
Op de terugweg houdt Jacco Gasper van Corny Bakers, First Mexican Food me nog even aan bij de kleurrijke stand. Het in Weesp gevestigde bedrijf in Mexicaans eten en dranken levert over de hele wereld. “Behalve in Amerika en Mexico”, zegt Gasper lachend. “Mexicaans eten is enorm populair. De kaassaus voor bijvoorbeeld over de nachos is echt de topper van het terrasseizoen dat binnenkort van start gaat. En onze softdrinks, de Jarritos. Die brengen  het zomerse gevoel.”  Gasper: “De beriataco met pepers is een favoriet. Die zorgt voor lekker veel pit en het echte streetfoodgevoel. “Dat verwacht je van Mexcaans eten, toch?”

Er zijn dus alleen maar winnaars in het AZ-stadion. Iedereen komt aan zijn trekken op de horecabeurs van VHC Jongens, van bezoeker tot standhouder. Ondanks de kleinschaligheid in vergelijking met landelijke beurzen, kun je er door de diversiteit en een veelvoud aan producten en leveranciers uren vertoeven, netwerken en goede inspiratie opdoen. Mede door het warme, regionale karakter en de gastvrijheid van de organiserende groothandel.

Bron: Out.of.Home Shops