20240326_155342.jpg In Harmelen is het volledige concept van Circle K te vinden, Horizon genaamd. Het concept is modulair opgebouwd, dus per locatie aan te passen. Foto: Lisa van der Linden / Levensmiddelekrant

Onderweg

Circle K strijkt neer in Nederland

HARMELEN – Make it easy : dat is waar Circle K voor staat. Het van oorsprong Canadese bedrijf heeft de Nederlandse markt betreden en dat zal best invloed hebben op de huidige tankshops. Circle K doet het namelijk nét ietsje anders. Het gemak van de klant en het personeel staat hoog in het vaandel.

Lisa van der Linden |

Beker onder de automaat, keuze maken en met je bak koffie in de rij om te betalen. Je kunt onderweg nog iets lekkers uitkiezen en zelfs al een slok nemen. Het klinkt heel logisch, maar toch zul je bij andere tankshops in Nederland eerst moeten afreken voordat je je koffie krijgt. Het zijn de kleine dingen die Circle K meer onderscheidend maken dan de tankshops die we al in Nederland hebben. Het is te zien bij TotalEnergies Bijleveld in Harmelen aan de A12. De inzichten van Circle K zijn voor Frits Morrema, director Market Development & Communication, en Nathalie Baras, vicepresident Nederland bij Circle K, ook compleet nieuw. De twee zaten in het retailteam van TotalEnergies, maar doordat de shop- en cardactiviteiten zijn overgenomen door Circle K, is het hele team overgegaan naar de nieuwe keten. “Wat niet nodig is, gebeurt ook niet”, vertelt Morrema. “ Make it easy is de slogan van het bedrijf en dat zie je overal terug. Alles is gericht op de klant en het personeel, het moet voor hen gemakkelijk zijn. We hebben ook vier waardes die we continu scherp houden: one team , do the right thing , take ownership en play to win . Oftewel: één team, doe het juiste, voel en neem verantwoordelijkheid en hop gas erop!”, licht Morrema toe. En dat is precies de succesfactor van Circle K: niet te ingewikkeld, niet te veel nadenken, gewoon doen wat je moet doen.

Veranderingen
Het was voor het team wel even schakelen toen ze alle inzichten, data en informatie van Circle K kregen. “Veel eyeopeners, want de wijze waarop deze retailer denkt is toch net even anders dan dat wij gewend waren”, vertelt Baras. “Het grootste verschil is dat ze datagedreven zijn. Zij halen uit de cijfers waar nog groeikansen liggen. Alle data gaan naar een speciaal center waar ze de cijfers uitlezen en conclusies trekken op basis van bonnetjes, de locatie en het land. Heel waardevol om ook te kijken hoe het er ergens anders aan toe gaat en hoe wij die aanpak kunnen doorvoeren”, vervolgt Baras. En qua communicatie focust Circle K op producten en niet op sfeerbeelden, precies hetgeen wat Morrema en Baras juist waren gewend. Daarnaast staan alle producten die bij elkaar horen ook naast elkaar en zijn de koelingen veel strakker ingedeeld om meer dranken kwijt te kunnen. Dat scheelt tijd om bij te vullen: ook make it easy dus!

Hotdog
En dan de kraker van de shop: de hotdog. Circle K staat er in andere landen om bekend, maar het Nederlandse team moest er wel een beetje om lachen. “Wij weten echt wel dat dit het niet wordt, zeiden we. We waren heel sceptisch, maar bij Circle K waren ze ervan overtuigd dat wij handelden uit emotie. Zij hadden tenslotte de cijfers over de one hand snack . En ja hoor, die hotdog vliegt als warme broodjes over de toonbank. Zelfs om negen uur ’s ochtends”, zegt Morrema. Voor de prijs hoeven reizigers hem niet te laten liggen: 3,50 euro.
Niet alleen de hotdog is een hot item bij Circle K, ook de queue-line is een eyecatcher. Midden in de shop zijn schappen geplaatst waardoor klanten als het ware in de rij staan (queue line) om naar de kassa te gaan. Zo is de kassa gecentreerd, worden klanten snel geholpen én tijdens het wachten geconfronteerd met lekkers. En aan het begin van de Q vind je een highlight: de snackcorner. Een warmhoudplaat met snacks als kroketten, frikandellen en kaassoufflés. “Dat is nieuw voor Circle K, maar we hebben volgehouden: dit hoort in een Nederlandse tankshop”, aldus Morrema. Verder is er een rustige zitplek, ideaal voor de elektrische rijder die zichzelf wil verwennen terwijl hij of zij wacht tot de auto is opgeladen. Al komt dat verwennen soms met een schuldgevoel, zo blijkt. Tijdens het interview loopt er iemand door de winkel die twijfelt om een lekkere koek te nemen. Uiteindelijk wint het genietmomentje toch. “Dat verdien je”, zegt Morrema lachend tegen de man. “En we zullen meer van dit soort klanten krijgen, want het aantal elektrische rijders groeit.”

"Helemaal ingericht op de klant, dus eerst koffie en dan pas betalen bij de kassa"
20240326_155216.jpg Nathalie Baras en Frits Morrema. “We worden gezien en gewaardeerd, dat geeft het team een boost.” Foto: Lisa van der Linden / Levensmiddelenkrant

Ervaringen
De Circle K-concepten staan straks ook ter beschikking aan alle dealers. De dealers worden op 24 april bijgepraat, ook op basis van de ervaring bij Bijleveld. “Je krijgt je traffic via brandstof, maar hoe zorg je dat je alles uit de shop haalt? We zien de shop echt als een destination en dat is ook waar Circle K bij past. Het gaat niet alleen om de voorkant, een nette shop, de achterkant met goedlopende processen is eveneens belangrijk. Het personeel wordt getraind, zodat ze ook het DNA van Circle K dragen. Het is voor hen ook een hele verandering, want ze werken nu volgens de vier waardes. En ze dragen een polo en normale broek in plaats van horecakleding. Daar konden ze snel aan wennen”, zegt Morrema. De manier van werken is ook versimpeld voor de medewerkers. Voorheen werden ze getraind om acties aan te bieden, maar bij Circle K ligt daar al veel focus op, waardoor extra aanprijzen niet nodig is.
Daarnaast merken Morrema en Baras dat ze in een heel warm bad terecht zijn gekomen. “Alles wat we doen, doen we voor de locaties. Het management is ook oprecht geïnteresseerd in welke resultaten we boeken. In december is oprichter Alain Bouchard in Nederland geweest en heeft hij onze locaties bezocht. Hij is zo betrokken en de cultuur is enorm goed. Tot in de top van het bedrijf is iedereen met retail bezig”, legt Baras uit. “We worden echt gezien en gewaardeerd, dat geeft het team een ontzettende boost.”

Uitrol
Circle K is behalve naar Nederland ook naar België, Luxemburg en Duitsland gekomen. Het plan is namelijk om fors te groeien in Midden-Europa. In Nederland is Bijleveld de eerste locatie, maar Reeuwijk en Schiphol volgen snel. Deze locaties worden voorlopig gezien als pilot, maar het streven is om voor april 2025 nog twintig shops om te bouwen tot Circle K. Bij iedere ombouw wordt gekeken naar de locatie, doelgroep en mogelijkheden. Al is het voor het shopconcept geen probleem, want de indeling is modulair en dus per locatie aan te passen. Bij Bijleveld is het volledige concept te zien, ook wel Horizon genoemd. “We gaan ook echt wel een stempel op de markt zetten, want het kan écht anders”, stelt Morrema.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.