20 Juli 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Avoca gaat internationaal door Aramark-Group

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Avoca gaat internationaal door Aramark-Group

BRAY - Een bijzondere shopping experience blijkt een sterk handelsmerk. De mix van terrascafé’s, kledingshops en foodstores is een gouden greep. Avoca heeft zich ontwikkeld tot een van de onderscheidende foodretailstores van Ierland. Het bedrijf is in 2016 overgenomen door foodservicebedrijf Aramark en ondervindt daar inmiddels veel voordelen van.

Geschreven door Frits van Wolveren. 

Met twaalf vestigingen, met name in de regio rond Wicklow, is Avoca een relatief kleine speler. Zowel ouderen als jongeren weten de ambachtelijke en natuurlijke producten te waarderen. Voor zestig miljoen euro is het Ierse familiebedrijf twee jaar geleden overgenomen door de foodserviceonderneming Aramark uit de VS. “Voor ons is de overname een strategische investering in een geliefd Iers merk. We hebben kapitaal beschikbaar voor investeringen en willen niets liever dan uitbreiden zowel in Ierland als in de Verenigde Staten”, vertelde Donal O’Brien, ceo van Aramark, destijd in The Irish Times.

Kant-en-klare maaltijden
Belangrijke reden voor de acquisitie is dat Aramark met Avoca een sterk merk in handen heeft gekregen waarmee ze zowel in de VS als in de UK kunnen uitbreiden. Volgens insiders zou een vestiging van Avoca in Londen op handen zijn. Daarnaast ligt er potentie in de markt voor kant-enklare maaltijden, waar Avoca zich succesvol op heeft begeven. De meerwaarde zit ‘m in de merkwaarde die wordt uitgedragen door het personeel, de locaties en de kwaliteit van de producten. Die kwaliteit komt door smaak, authenticiteit, verpakking en design tot uitdrukking, zoals in Aicha, Besco, Barry’s tea en Rude Health.

Chutneys & jams
Medewerkers zijn het meest te spreken over de zelfgemaakte versproducten zoals chutneys, jams, soepen, sauzen, salades, taarten, broden en scones. Verse, handgemaakte producten, zoals salades en taarten, worden in eigen keukens klaargemaakt en direct naar de shops gebracht. Houten schappen zijn ook gevuld met producten in de karakteristieke Avoca-verpakking. In de winkels geldt het credo ‘less is more’. Smaak gaat voor kwantiteit en slow gaat voor fast. In de Avoca-foodshop van Mount Usher Gardens staat op het leeuwendeel van de producten het woord ‘organic’ op de verpakking. De voorlichter van Mount Usher Gardens onderstreept nog het nog eens: “We are absolutely organic.”

Exclusief
De roots van het merk gaat terug tot 1723 naar de Avoca-molen waar lokale boeren hun koren brachten en tweed-stoffen werd geweven. Bij deze coöperatie kregen de boeren destijds ter plekke koffie, thee en eten. Zo zijn de weverij, café en foodshop ontstaan. De latere eigenaren Donald en Hilary Pratt hebben het verder uitgebreid en verfijnd tot wat zij noemen ‘experimentele retail’, bezoekers meer tijd laten besteden in je winkels. “Het gaat om de ervaring dat de producten bij Avoca niet in het schap van de gewone supermarkt liggen”, leggen Donald en Hilary Pratt uit op een Youtube-filmpje. Avoca was tot voor kort een familiebedrijf. Sinds de overname is echter de invloed van Aramark merkbaar. Zo is het merk vanaf 2017 ook actief in de homecateringbusiness en werd een groei van 70 procent bereikt. Volgens O’Brien komt 80 procent van de inkomsten uit foodverkoop. “We zien dat klanten ruim 30 minuten in onze winkels verblijven”.

Bron: Out.of.Home Shops