26 November 2014
Home > Nieuws > Algemeen > Dubbelcijferige groei voor UTZ-koffie

Dubbelcijferige groei voor UTZ-koffie

AMSTERDAM – De vraag naar duurzame koffie, thee en cacao met het UTZ Certified keurmerk is in Nederland fors toegenomen. Vorig jaar werden er 16,5 miljard duurzame kopjes koffie gedronken.

In 2011 is de verkoop van UTZ gecertificeerde koffie hier met 12 procent toegenomen tot 136,7 miljoen kilo koffiebonen. Daarmee is UTZ Certified het grootste keurmerk voor duurzame koffie. De verkoop van duurzaam geproduceerde thee steeg in dezelfde periode met meer dan 50 procent, bij cacao verdubbelde de afzet. Het feit dat een grote retailer als Albert Heijn en A-merken als Douwe Egberts, De Ruijter, Mars en Nestlé meer en meer overstappen op UTZ Certified draagt bij aan de groei van het keurmerk.

Kantelpunt
Uit de woensdag gepresenteerde koffiebarometer van UTZ Certified blijkt dat 9 procent van de wereldwijd verkochte koffie inmiddels duurzaam geproduceerd wordt. UTZ Certified heeft op basis van deze gegevens een aandeel verkregen van minimaal 4 procent op de wereldwijde koffiemarkt, de overige 5 procent bestaat uit kleinere partijen. Het groeipercentage markeert een positief kantelpunt voor het UTZ-programma. De bedrijven die zich aan UTZ verbonden hebben, kopen steeds grotere hoeveelheden volumes gecertificeerde koffie in, dit versnelt de groei zichtbaar. Doel is dat dezelfde beweging ingezet wordt met cacao en thee zodat duurzame landbouw uiteindelijk de norm wordt.

Bron: UTZ Certified

Introducties & Acties

Fruity Line lanceert nieuw groentesappen concept: I'm Veggie

OCHTEN - Voorlopend op de groeiende gezondheidstrends introduceert Fruity Line I’m Veggie,...

Tork komt met nieuwe Natural dispenserservet

ZEIST - Onder het motto 'een bewuste keuze' introduceert Tork Xpressnap® Natural...

Depa komt met compleet lunchconcept

BEUNINGEN - Depa introduceert een nieuw lunchconcept, dat een complete range lunchverpakkingen voor...