23 Oktober 2018
Home > Nieuws > Algemeen > Meer restaurants bieden doggybag aan

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Meer restaurants bieden doggybag aan

UTRECHT- De doggybag raakt langzaam ingeburgerd in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Natuur & Milieu, uitgevoerd door Panelwizard.

41% van de Nederlanders krijgt wel eens een doggybag aangeboden in een restaurant. In 2015 was dit nog maar 31%. Ook het aantal mensen dat zelf om een doggybag vraagt, ligt 10% hoger dan 3 jaar geleden. Aan de andere kant vindt nog steeds 44% het gênant om een doggybag te vragen in een restaurant. Zo blijkt uit het onderzoek.

Schaamte
“Dat de doggybag langzaamaan mainstream wordt, is een ontwikkeling die we van harte toejuichen”, aldus Dorien Ackerman, directeur marketing bij Natuur & Milieu. “Maar er heerst ook nog veel schaamte. Bijna de helft van de mensen die wel eens uit eten gaat vindt het nog gênant om een doggybag te vragen: een groot deel hiervan schaamt zich tegenover het personeel, tegenover de mensen met wie ze uit eten zijn of tegenover andere gasten. Eén op de drie schaamt zich om met een (herkenbare) doggybag over straat te lopen. Het zou fijn zijn als mensen die gene over boord kunnen zetten.”

69% van de Nederlanders vindt dat restaurants standaard een doggybag moeten aanbieden. Ook vindt 79% dat restaurants meer moeten doen tegen voedselverspilling. “Restaurants zijn aan zet om in actie te komen tegen voedselverspilling. Hier trekken ze ook nieuwe klanten mee: een kwart geeft aan sneller naar een restaurant te gaan dat iets doet tegen voedselverspilling,” stelt Ackerman.

Taboe
Een logo helpt om een doggybag te vragen. Als er een doggybag-logo zichtbaar zou zijn, bijvoorbeeld op de menukaart of op de gevel van het restaurant, zou bijna de helft (46%) sneller om een doggybag vragen. Met name bij jongeren onder de 30 is een logo populair: 56% van hen wordt daarmee over de streep getrokken.

Bron: Out.of.Home Shops

Introducties & Acties

Nieuw koekassortiment Van Strien

Van Oordt biedt een nieuw Van Strien koekassortiment aan. De koekjes van banketbakkerij Van Strien...

Consument kiest nieuwe Fanta-smaak

Fanta zero peach apricot is dé grote winnaar van de Fanta ‘Battle of the Flavours’-campagne. 

Ontdek nu TWIX® White

De vertrouwde smaak van TWIX® met de heerlijke en populaire smaak van witte chocolade.