25 Juni 2018
Home > Nieuws > Convenience > Conveniencebranche blijft doorgroeien

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Conveniencebranche blijft doorgroeien

AMSTERDAM - Het jaar 2017 was een goed jaar voor de tankshops langs de snelweg, de omzet groeide hier met 7 procent bij een volumegroei van 3 procent. De niet-snelwegen blijven nog altijd achter, de omzet bleef stabiel, maar het volume daalde met 3 procent. Enkele cijfers uit de Convenience Connected (voorheen Petrol Connected) Jaarupdate 2018.

In paviljoen CIRCL bij ABN Amro in Amsterdam deelden GfK, IRI en Orange Peak Company de meest opvallende cijfers uit het jaarrapport van Convenience Connected. De onderzoeksbureaus delen de conveniencebranche op in drie segmenten: petrol, travel en urban.

Petrol
Binnen petrol is dus nog altijd een duidelijke tweedeling te zien tussen snelweg en niet-snelweglocaties. Met name de laatste groep blijft het lastig hebben. Binnen food langs de snelweg laten de traditionele categorieën de grootste groei zien. Zo groeide de verkoop van snacks met 15 procent, de verkoop van energydrinks met 12 procent en koffie liet een omzetgroei zien van 9 procent.

Travel
Binnen travel scoort food ook goed met een omzetontwikkeling van +5 procent. De groei is zowel te zien binnen de outlets op de luchthavens als op de treinstations. “De verbouwingen van grote NS-stations zoals Utrecht Centraal spelen hierin zeker een rol”, duidt Bas van Eekelen, category en development manager foodretail en foodservice bij GfK. Groei binnen travel wordt ook over de langere termijn geholpen door urbanisatie, daardoor pakken mensen vaker het openbaar vervoer, legt Van Eekelen uit. Het belang van maaltijden binnen travel is relatief groot, maar uit het onderzoek blijkt ook dat hier nog veel potentie ligt.

Urban
Opkomend segment binnen convenience is urban. Steeds meer supermarktformules duiken in dit kanaal met de opening van stadswinkels. In navolging van Spar citystore en AH to go zijn daar onder meer Coop Vandaag en Jumbo City bijgekomen. Afgelopen jaar werden maar liefst 21 locaties toegevoegd aan dit segment. Inmiddels is urban goed voor 109 miljoen euro omzet, vertelt Van Eekelen namens de onderzoeksbureaus. En de rek is er nog lang niet uit, alleen al op basis van de serieuze ambities van diverse spelers kan het aantal vestigingen komende jaren zomaar groeien naar 250.

Groeiverwachting
GfK verwacht dat de groei in petrol, travel en urban de komende jaren nog zal doorzetten. Het onderzoeksbureau voorspelt voor petrol een gemiddelde jaarlijkse groei van 2,1 procent, voor travel een groei van 5,5 procent en voor urban een groei van maar liefst 21,5 procent.

Uitdaging
Om de groei in de komende jaren door te zetten moet de branche wel rekening houden met een aantal uitdagingen. Belangrijkste daarin is toch wel dat het succes afhangt van de aanpassing per locatie. Van Eekelen: “Een lokale invulling is essentieel voor het succes. Maatwerk is dus standaard. Zoek daarom niet naar één schaalbaar format, maar ontwikkel juist een universele hybride aanpak.”

Meer weten over de jaarupdate van Convenience Connected? Check: www.convenienceconnected.nl

Bron: Out.of.Home Shops