23 Oktober 2018
Home > Nieuws > Convenience > Kerkhof: ‘Tankshop moet een horeca-functie krijgen’

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Jan Paul Kerkhof: “Omzet behaal je met snacks, zoals frikandellen. Niet met de verkoop van snoeptomaatjes.” (Foto: Ingmar Timmer)

Kerkhof: ‘Tankshop moet een horeca-functie krijgen’

DEN HAAG - Een kippetje aan het spit en frikandellen uit de frituur, zo moet het assortiment van een rendabele tankshop er in de nabije toekomst uitzien. Dat is de overtuiging van tankstationondernemer Jan Paul Kerkhof.

De gedateerde tankshop in de Binckhorst in Den Haag is nodig aan vernieuwing toe, vindt Kerkhof. “In tien jaar tijd is er niets veranderd. Dat valt op tussen alle mooie shopconcepten die de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond komen”, vertelt de ondernemer die steeds vaker het duurzame pad bewandelt. “Op petrolgebied kun je veel verduurzamen, maar in de shop is dat veel lastiger. We hebben een tijd geleden led-verlichting aangebracht en de volgende stap zou kunnen zijn dat we meer biologische producten aan het assortiment toevoegen.” Toch denkt Kerkhof dat dit niet voldoende is om mee te gaan met concurrenten die hun hele tankshop vernieuwen. Een verbouwing staat dan ook op de planning voor 2019.

Premium snackbar
“De shop moet meer een horecafunctie krijgen, met maaltijden en een zitgelegenheid. We hebben een bakery waar we zelf broodjes beleggen, maar met McDonald’s op een paar honderd meter afstand kunnen we ons veel beter focussen op de warme maaltijd”, zegt Kerkhof. De ondernemer wil geen harde concurrentiestrijd voeren met de fastfoodketen, maar hij ziet wel zijn publiek door de McDrive rijden om voor onderweg hamburgers en friet te halen. “Die groep willen wij aanspreken. Niet met een salade, want die worden nauwelijks verkocht.” De ondernemer denkt meer aan een premium snackbar, omdat hij naar eigen zeggen geen gezonde tankshop neer gaat zetten. “Ik wil een rendabele tankshop en dan kun je in mijn ogen beter frikandellen bakken of een kippetje aan het spit verkopen. Omzet behaal je met snacks, niet met snoeptomaatjes.” Het liefst wil de ondernemer dit najaar al zijn shop verbouwen, maar hij heeft het te druk met het opstarten van een waterstofstation. “Dat neemt heel veel tijd in beslag. In 2017 riep ik nog dat ik binnen een half jaar waterstof zou aanbieden, maar inmiddels is het al een jaar later”, legt Kerkhof uit.

Prototype
Begin volgend jaar gaat het waterstofstation eindelijk open. “De opening is telkens uitgesteld. Deels omdat het regelen van subsidies veel tijd in beslag nam en deels doordat waterstof een nieuw product is. Leveranciers zijn ver in het ontwikkelingsproces hiervan, maar het gaat tot nu toe nog om een prototype”, vertelt de ondernemer. “Het is een investering van 1,5 miljoen euro, terwijl er nog maar 40 auto’s in Nederland rijden op waterstof.” Dat vindt Kerkhof een flink bedrag, maar het weerhoudt hem er niet van om aan iets nieuws te beginnen. “Ik wil meegaan in de transitie van benzine en diesel naar alternatieve brandstoffen. De overgang van kolen naar benzine ging al heel snel. Ik ben er heilig van overtuigd dat ik de investering in waterstof terugverdien. De klanten komen vanzelf, er zijn maar weinig Nederlandse locaties waar zij deze brandstof kunnen tanken.”

Bron: Out.of.Home Shops

Introducties & Acties

Nieuw koekassortiment Van Strien

Van Oordt biedt een nieuw Van Strien koekassortiment aan. De koekjes van banketbakkerij Van Strien...

Ontdek nu TWIX® White

De vertrouwde smaak van TWIX® met de heerlijke en populaire smaak van witte chocolade.

Consument kiest nieuwe Fanta-smaak

Fanta zero peach apricot is dé grote winnaar van de Fanta ‘Battle of the Flavours’-campagne.