26 Mei 2017
Home > Nieuws > Fabrikanten > Chaudfontaine verovert eerste plek in horecabranche

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Chaudfontaine verovert eerste plek in horecabranche

CHAUDFONTAINE - De markt voor gebotteld water groeit. Steeds meer consumenten drinken natuurlijk mineraalwater of water met een smaakje, ook buitenshuis. Chaudfontaine zag haar verkopen het afgelopen jaar daardoor flink toenemen. Inmiddels is het merk van Coca-Cola het grootste watermerk in horeca voor wat betreft distributie.

Bijna vijftien jaar geleden kocht Coca-Cola een thermale bron, midden in het Belgische dorpje Chaudfontaine. In die tijd was de vraag naar water nog niet zo groot, maar de fabrikant geloofde toen al in de groeipotentie van natuurlijk mineraalwater. Inmiddels is die groei ingezet: de markt voor gebotteld water wordt elk jaar groter. Chaudfontaine is daardoor het afgelopen jaar met 10 procent gegroeid in de out-of-homemarkt en is zelfs het grootste merk geworden in de horeca. “Onze focus in out-of-home ligt de komende tijd vooral op de horecasector, maar eigenlijk gaat het in het hele buitenshuiskanaal goed”, zegt Daan Berendsen, senior brandmanager van Chaudfontaine trots. “Chaudfontaine is namelijk al jaren groot in catering, leisure en on the go.”

Een paar jaar geleden was het natuurlijke mineraalwater van Coca- Cola ook even in de supermarktschappen te vinden, maar het verdween weer snel. Dat is weer aan het veranderen. “Het was nooit onze bedoeling uit de schappen te verdwijnen. Dit was het gevolg van beleid van retailers of vanwege samenwerkingen met andere merken. Maar nu retailers zien wat voor groei Chaudfontaine doormaakt, willen ze ons graag weer terug in hun waterassortiment”, verklaart Berendsen. “Bovendien zien retailers dat de vraag naar verpakt water en vooral naar water met smaak, groeit. Ze maken daardoor meer ruimte in hun schappen vrij voor watermerken. Water met smaak is inmiddels goed voor 25 procent van de totale waterconsumptie.”

Verhaal
Coca-Cola is echter niet de enige fabrikant die inzet op water. Fabrikanten als Spadel en Vrumona zien ook de potentie van het segment. Hoe zorg je er dan voor dat een horecaondernemer juist jouw merk op tafel zet? Coca-Cola probeert zich te onderscheiden door het verhaal achter Chaudfontaine duidelijk over te brengen. “In het watersegment is het lastig om duidelijk te maken waarom jouw merk uniek is”, vertelt Berendsen. “Aan natuurlijk mineraalwater mag je namelijk niets toevoegen, behalve koolzuur (en het is toegestaan om ijzer eruit te halen). Het gaat direct vanuit de bron zo de fles in. In de ogen van de klant zijn de verschillen in smaak tussen de diverse merken doorgaans vrij klein. Er zijn echter wel degelijk verschillen en door ondernemers en consumenten hier bewust van te maken, proberen we ons te onderscheiden. Chaudfontaine is drie keer bekroond met de ‘Superior Taste Award’ van het International Taste & Quality Institute voor haar ‘superieure smaak’. En Chaudfontaine is een water met relatief veel mineralen erin, dat is niet alleen goed voor je gezondheid, maar het bepaalt ook de smaak. Door de mineralen is ons water met koolzuur bijvoorbeeld niet zo zuur”, verklaart de brandmanager.

Thermaal
Een ander punt dat Chaudfontaine uniek maakt, is haar natuurlijke filteringsproces, stelt Berendsen. “Chaudfontaine komt uit een thermale bron, waarbij het water een diepte van 1600 meter bereikt. Van alle drinkwaterbronnen op de wereld is maar 1 procent thermaal. Dit natuurlijke zuiveringsproces zorgt voor weinig invloeden van buitenaf en daardoor voor een zeer laag nitraatgehalte.” Ook heeft Chaudfontaine een European Water Stewardship ‘Golden certificate’ ontvangen, voor haar duurzame watermanagement.

Mediacampagne
Om dit verhaal duidelijk te maken heeft Coca-Cola een nieuwe mediacampagne gelanceerd. Deze heeft het thema: ‘Met dank aan de natuur!’. “Onze tv-campagnes met veel humor hebben gezorgd voor een grote bekendheid. Nu ligt de focus meer op het product en proberen we het verhaal erachter uit te leggen. We laten zien dat de natuur onze  ‘fabriek’ is en dat ons water direct uit de bron de fles in gaat. Het is natuurlijk lastig om dit in een filmpje van een halve minuut duidelijk te maken, daarom laten we dit op een zo’n simpel mogelijke manier zien. Op de vernieuwde website van Chaudfontaine staat nog veel meer uitleg. Daar vindt de ondernemer en de consument ook de samenwerking die we sinds kort hebben met een natuurbeschermingsorganisatie. Hiermee willen we laten zien hoe belangrijk de natuur voor ons is en dat we graag iets voor de natuur terug doen.”

Bron: Out.of.Home Shops