25 Juni 2018
Home > Nieuws > Fabrikanten > Wessanen focust op verantwoorde tussendoortjes

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Wessanen focust op verantwoorde tussendoortjes

AMSTERDAM - Verantwoorde tussendoortjes beleven de laatste jaren een flinke opmars binnen retail. Ondertussen lijkt het aanbod binnen de out-of-homemarkt vooralsnog beperkt. Met het merk Zonnatura wil Wessanen Benelux dit potentieel invullen met “een breed verantwoord productaanbod”.

Vanuit de missie ‘healthier food, healthier people, healthier planet’ focust Wessanen Benelux zich de laatste jaren nadrukkelijk op de verantwoorde en duurzame markt. Binnen retail behoort Wessanen tot de grootste biologische spelers met onder meer Zonnatura en Clipper. De producent geniet niet alleen bekendheid dankzij thee en ontbijtgranen, maar ook door de notenrepen en rijstwafels van Zonnatura. Zo worden jaarlijks in de supermarkt ruim zes miljoen Zonnatura-repen aan de man gebracht.

Double digit
De komende periode wil Wessanen met de tussendoortjes van Zonnatura in singleportieverpakkingen ook het foodaanbod in de out-ofhomemarkt verrijken. “Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met hun gezondheid en hechten waarde aan een duurzame voedselconsumptie”, verduidelijkt Han van Nieuwland, sales director van Wessanen. “De omzet van duurzame en verantwoorde tussendoortjes groeit double digit. De consumentenvraag naar deze tussendoortjes neemt dus sterk toe. Een op de drie rijstwafels is nu bijvoorbeeld al biologisch. Dit percentage neemt alleen maar toe, want ‘ biologisch is here to stay ’. De consumentenvraag naar biologisch beperkt zich echter niet tot retail. Ook onderweg willen consumenten verantwoord kunnen snacken. De huidige, vaak ongezonde tussendoortjes bij tankstations laten zij uit gezondheidsoverwegingen echter links liggen. Hierdoor blijft een groot omzetpotentieel onbenut.”

Onderweg
Volgens Natalie Swagten, account manager Out Of Home bij Wessanen, zijn consumenten vandaag de dag steeds meer onderweg. “De dagelijkse eetbehoefte beperkt zich hierdoor niet meer enkel tot de drie traditionele hoofdmaaltijden per dag, maar beweegt zich steeds meer richting meerdere kleinere eetmomenten gedurende de dag”, verduidelijkt zij. “Consumenten die op zoek zijn naar lekkere en verantwoorde tussendoortjes blijven on the go vaak trek houden. Met Zonnatura als verantwoord merk in tussendoortjes gaat Wessanen zich nu daarom, naast retail, ook nadrukkelijk op de out-of-homemarkt richten. Zonnatura heeft als leidend merk in de markt een naamsbekendheid van meer dan 90 procent. Zonnatura is daarom het ideale merk om verantwoorde tussendoortjes ook binnen out-of-home op de kaart te zetten.”

Totaal aanbod
Met de noten- en graanrepen en rijstwafels van Zonnatura speelt Wessanen in op de uiteenlopende consumptiebehoeften van consumenten die onderweg zijn. Deze lopen uiteen van een energie-tot een snackbehoefte. “Randvoorwaarde hierbij is dat de producten wel gewoon lekker moeten zijn”, benadrukt Wijnand de Ronde, group accountmanager van Wessanen. “Wessanen heeft een breed Zonnatura-assortiment beschikbaar gemaakt in singleportieverpakkingen voor de out-of-homemarkt. Dit assortiment biedt een verantwoorde keuze voor elk moment van de dag. Rijstwafels worden steeds vaker als een lekker en verantwoord licht tussendoortje gegeten. We bieden ze in een naturel variant en in een variant met pure chocolade. Onze notenrepen zijn bij uitstek geschikt voor consumenten die in de ochtend of later in de middag een kleine honger willen stillen. Ons uitgangspunt is dat de repen en rijstwafels verantwoord moeten zijn, voorzien van een mooie korte en duidelijke ingrediëntenlijst. En ze zijn vooral ook heel lekker.” Volgens Van Nieuwland spreekt Wessanen met het assortiment van Zonnatura een brede consumentengroep aan. “De Zonnatura-producten vormen namelijk een lekkere vervanger voor de vaak ongezonde tussendoortjes.”

Zichtbaarheid
Op dit moment zijn de eerste spelers gestart met de Zonnatura notenrepen en rijstwafels. “Om in te spelen op het impulsshopgedrag, worden deze bij tankstations bij de kassa gelegd”, verduidelijkt Van Nieuwland. “Naast zichtbaarheid zijn de herkenbaarheid en de vindbaarheid in het tankstation belangrijke drivers voor de succesvolle verkoop van Zonnatura-repen. Daarom hebben we op de singleportieverpakkingen voor out-of-home het Zonnatura-logo prominenter afgebeeld. Deze moeten opvallen in tankstations om de consumenten te helpen gemakkelijk en snel verantwoorde keuzes te maken. Als de repen ergens onder in het schap in een bak worden gelegd, zal dit de verkoop niet bevorderen.”

Voortrekkersrol
Wessanen vindt het belangrijk om Zonnatura binnen de out-of-homemarkt samen met category managers en ondernemers te activeren. “Hoe goed, lekker en verantwoord Zonnatura ook is, de aanbieder moet samen met Wessanen die voortrekkersrol wel oppakken”, benadrukt Van Nieuwland. “Dat wil zeggen dat deze aanbieder de consument moet bedienen met een verantwoord aanbod en dit ook op de juiste manier moet activeren, of dat nu in een tankstation of in een andere out-of-homelocatie is. Als fabrikant pakken wij graag de handschoen op om de categorie verantwoorde tussendoortjes binnen out-of-home te laten groeien met het merk Zonnatura. Dit doen we onder meer door middel van winkelvloeractivaties bij diverse tankstations.”

Bron: Out.of.Home Shops