22 September 2018
Home > Nieuws > Reportages > Trendtour Gent: Van vegan tot guilty pleasure

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

Ohne was in 2015 een van de eerste Belgische winkels zonder verpakkingen.

Klanten moeten zelf hun eigen verpakkingen in de vorm van potten meenemen naar Ohne.

Ohne brengt onder meer verpakkingsloze wijn aan de man.

Bidon vormt een combinatie van een koffiebar en een fietsenzaak.

Bij Bidon worden verschillende fietsaccessoires aan de man gebracht.

De sfeervolle entree van de bioplantaardige eet- en wijnbar Le Botaniste ziet eruit als een apotheek. 

Op de menukaart van Le Botaniste staan 100% biologische, plantaardige en veganistische gerechten.

Franchiseformule Bavet serveert spaghetti als een guilty pleasure.

‘Gezonde voeding toegankelijk én lekker maken voor iedereen’ is de missie van de O’yobar.

Trendtour Gent: Van vegan tot guilty pleasure

REPORTAGE-GENT - Vegan, meatless en ‘natuurlijk onverpakte’ producten. Deze trends sprongen het meest in het oog tijdens een culinaire fietstour, die FoodserviceXs onlangs organiseerde door de Belgische stad Gent. Out.of.Home Shops fietste mee en verdiepte zich in de duurzame foodhotspots van deze stad.

De eerste stop tijdens onze fietstocht is bij de verpakkingsvrije winkel Ohne aan de Steendam. Ohne was in 2015 één van de eerste winkels zonder verpakkingen die in België hun deuren openden. In Gent heeft Ohne inmiddels twee winkels. Naast de bezochte winkel is er een wat groter filiaal aan de Elisabethlaan. Het assortiment loopt uiteen van brood en wijnen tot noten, zaden en kruiden. “Met Ohne bieden we consumenten een duurzaam alternatief om anders inkopen te doen”, vertelt Sophie Deren, die onder meer samen met haar zus en een vriendin aan de wieg stond van de formule. “Dit doen we door verpakkingen tot een minimum te beperken en door in te zetten op biologische voeding, op lokaal producten en op korte ketens. Zo willen we een eerlijk productaanbod creëren, waarbij productie en consumptie een minimale negatieve milieu-impact hebben. Klanten moeten zelf hun eigen verpakkingen in de vorm van potten meenemen naar de winkel. De hier gevulde potten worden op basis van gewicht afgerekend.”

Bidon, Coffee & Bicycle
Bij Bidon Coffee & Bicycle, op de hoek van de Bisdomkaai en de Sint-Jacobsnieuwstraat, kiest Out.of.Home Shops voor espresso. Bidon vormt een combinatie van een koffiebar en een fietsenzaak die retrofietsen verkoopt. De creatieve geest achter dit concept is Annelies Browaeys. Zij zei in mei 2013 haar baan als retailmanager voor een Belgisch kledingmerk vaarwel om zich na een korte barista-opleiding op een nieuw horeca-avontuur te storten. “Bidon is voor 80% een horecagelegenheid en voor 20% een fietsenzaak”, vertelt Browaeys. “Bidon richt zich onder meer op de vele fietsers en toeristen die hier dagelijks langskomen. Ik heb bewust gekozen voor een beperkte, wat luxere menukaart met baristakoffie, croissants en taart. Zo zorg ik ervoor dat ik niet of nauwelijks derving heb. Alles wat overblijft, bied ik aan klanten aan.”

Le Botaniste
In de Gentse Hoornstraat bevindt zich de bioplantaardige eet- en wijnbar Le Botaniste. Alain Coumont, oprichter van Le Pain Quotidien, liet deze bar in september 2015 het levenslicht zien. Op de menukaart van het restaurant staan 100% biologische, plantaardige en veganistische gerechten, lokale specialiteiten en seizoensgebonden producten. In de restaurantkeuken is de beperking van derving een belangrijk aandachtspunt. Van overgebleven groenterestjes worden smeersels gemaakt. Naar aanleiding van het succes van de Gentse vestiging is inmiddels een tweede Le Botaniste in New York geopend.

Bavet
Wat minder ‘duurzaam’ zijn de ambities van Peter van Praet, grondlegger van Bavet. Aan de Nederkouter bezoeken we een van de twee Gentse filialen van deze 2,5 jaar geleden gestarte franchiseformule in spaghetti. Naast Gent kent Bavet inmiddels twee restaurants in Antwerpen, één locatie in Leuven en één vestiging in Brussel. Bavet serveert spaghetti naar eigen zeggen als een ‘guilty pleasure’, waarbij gasten kunnen kiezen uit drie portiegroottes, zes smaken, extra toppings en kaas. “We serveren bewust alleen spaghetti”, benadrukt Van Praet. “Dit doe ik om de formule simpel te houden en om deze gemakkelijk verder te kunnen uitbreiden. Ons streven is om over vijf jaar in totaal 25 restaurants te hebben. Nederland is de volgende markt waarin ik Bavet wil uitrollen.”

O’yo
‘Gezonde voeding toegankelijk én lekker maken voor iedereen’ is de missie van de O’yobar, gerund door Phaedra Lybaert en Ellis de Meester. Op het menu staan gezonde, voedzame en licht-verteerbare gerechten op basis van gefermenteerde ingrediënten, zoals yoghurt, kombucha, kefir en kimchici. “Anderhalf jaar geleden zijn we met O’yo gestart, omdat er in mijn ogen ‘een nood’ was aan gezonde voeding”, verduidelijkt Phaedra.  “Bovendien kampte ik zelf in het verleden met maagzuur- en darmproblemen, die met medicatie niet op te lossen waren. Door het eten van gefermenteerde producten die goed zijn voor de spijsvertering heb ik hiervan nauwelijks meer last. Daarom werken we in de O’yobar met deze producten.”  

FoodserviceXs
FoodserviceXs, organisator van de culinaire trendtour in Gent, is een kennisplatform voor marketeers in de foodservice. FoodserviceXs is een actief marketeersnetwerk waar kennis delen voorop staat. FSXS-Leden zijn afkomstig uit alle schakels van de foodservicewereld, van fabrikanten tot grossiers en afnemers. Bijeenkomsten worden gecombineerd met actuele thema's en sprekers, waarbij er een afwisseling is van B2B en B2C. FoodserviceXs is ook initiator van de Foodservice Marketing Award, die sinds 2012 jaarlijks wordt uitgereikt.
Check voor meer info: www.linkedin.com/company/foodservicexs/.

 

 

Bron: Out.of.Home Shops