16 Oktober 2018
Home > Nieuws > Algemeen > PepsiCo en DE winnen Shopper Marketing Awards

Beste bezoeker,

Wij zien dat u een adblocker gebruikt waardoor u alleen advertenties ziet die door uw adblocker worden goedgekeurd.

PepsiCo en DE winnen Shopper Marketing Awards

NIEUWVEEN – PepsiCo (Lay’s) en Douwe Egberts zijn de winnaars van de Shopper Marketing Awards 2013. Deze prijs werd voor het eerst uitgereikt tijdens het GfK Shopper Jaarcongres donderdag.

Eerstgenoemde fabrikant won de award in de categorie ‘Brandshopper’ met de campagne PepsiCo Lay’s Maak de Smaak ‘The Battle’. Volgens de jury heeft is de fabrikant er met deze campagne goed in geslaagd om de consument als shopper te benaderen. “Een mooi voorbeeld van co-creatie waarbij shoppers in zowel het foodretail als out-of-homekanaal zijn betrokken”, aldus het juryrapport. “De case was gefundeerd op goede consumer en shopper insights en kende een 360-graden aanpak. De actie was relevant voor de shopper, er was verleiding op de winkelvloer en het resulteerde in conversie en extra verkopen.”

Douwe Egberts
Douwe Egberts wint de Shopper Marketing Award in de categorie ‘Foodretail en Foodservice’ met de inspanningen die zij deden voor Burendag met meerdere retailers; Albert Heijn, C1000 en Spar. In 2012 gaven DE en AH bijvoorbeeld samen gratis feestpakketten weg. Volgens de jury een mooi voorbeeld van een aanpak die de samenwerking tussen retail en fabrikant aantoonbaar versterkt en de shopperdoelgroep erg aanspreekt. De resultaten van deze gezamenlijke actie mochten er zijn: in 2012 was er een record aantal deelnemers aan de actie en werd er voor beide partijen veel meerverkoop gerealiseerd.

Speciale vermeldingen
In beide categorieën werd ook een speciale vermelding gemaakt. In de categorie Brandshopper was deze voor de Rexona-campagne ‘Maximum Protection’ van Unilever. In de categorie Foodretail en Foodservice kreeg wederom Douwe Egberts een vermelding, maar dit keer in samenwerking met De Efteling. DE creëerde met een extra verkooppunt in de vorm van een koffiepot en hield acties voor Efteling in de eigen winkels. De genomineerden die uiteindelijk niet in de prijzen zijn gevallen zijn Mona Nationale Kras & Win en NS Retourtje-Kiosk.

Shopper Marketing Awards
De Shopper Marketing Award is een initiatief van GfK om shopper marketing als vakgebied in foodretail en foodservice in Nederland te stimuleren. De winnende projecten bewijzen hun effectiviteit in shopper marketing, aldus de jury die moest kiezen uit veertig projecten. Daarbij ging het er vooral om dat deze shopper marketing projecten (cases of acties), de volle breedte van het spel bestrijken: van oriëntatie- tot shopper gedrag tot instore marketing en communicatie. In vaktermen: een voorwaarde is dat het project tenminste twee ‘touch points’ van de shopping journey (pre-store/outlet*, store/outlet en post-store/outlet) succesvol raken.

De deskundige jury bestaat uit Wil Klein (directeur FMCG bij GfK), Bas van Eekelen (GfK), Danny Oomen (GfK), Ruud Verschuur (DriveSight), Karel Smit (NIMA en Shoppermind.nl) en Art Frickus (Conspicuous/ShopperDoctor). Voor 2014 is het de ambitie om de award verder aan te scherpen en uit te breiden. Hierbij wordt aansluiting gezocht bij de werkwijze van de Amerikaanse Effies. Tevens sluit ook kenniscentrum stichting POPAI zich bij de vakprijs aan.

Bron: Out.of.Home Shops

Introducties & Acties

Consument kiest nieuwe Fanta-smaak

Fanta zero peach apricot is dé grote winnaar van de Fanta ‘Battle of the Flavours’-campagne. 

Ontdek nu TWIX® White

De vertrouwde smaak van TWIX® met de heerlijke en populaire smaak van witte chocolade.

Nieuw koekassortiment Van Strien

Van Oordt biedt een nieuw Van Strien koekassortiment aan. De koekjes van banketbakkerij Van Strien...