Nieuwe foto Soomers 1.jpg Soomers heeft binnen plek voor 100 gasten, maar op het terras kunnen wel 400 gasten terecht.

Horeca

Strandtent Soomers professionaliseert uitstraling

SCHEVENINGEN - In 2001 nam Edwin de Jong voor 1000 gulden een klein houten strandtentje over van iemand die een nieuw strandpaviljoen ging kopen. Inmiddels is hij eigenaar van Soomers, een hippe strandtent met 400 zitplaatsen op het terras en 100 zitplaatsen binnen. De Jong: “Zoals we het vroeger deden, kan gewoon niet meer.”

Erica van der Valk |

Op eerste paasdag van dit jaar opende Edwin de Jong voor de 24e keer zijn horecazaak Soomers aan het strand van Scheveningen. De afgelopen jaren zag hij niet alleen die van hemzelf, maar ook de strandtenten om hem heen veranderen. “In mijn eerste zaak stonden allemaal oude banken die we nog net niet van de stort hadden gehaald”, vertelt De Jong. “Dat is niet meer te vergelijken met hoe het nu is. Strandpaviljoens hebben een enorme professionalisering doorgemaakt en ook die van mij is daarin meegegaan.”

Dat zie je terug in allerlei aspecten van het bedrijf. Zo zijn er bijvoorbeeld professionele kassasystemen, inkloksystemen voor personeel, wifi en ook de keuken heeft een flinke verandering doorgemaakt. “Vroeger werkten we nog met een diepvrieskistje, nu hebben we containers waar onze koel- en vriescellen instaan. Sterker nog, we hebben nu zelfs ovens die voor ons nadenken. De kok bepaalt niet meer wanneer het eten klaar is, dat doet de oven nu.”

Nieuwe foto Soomers 7.jpg

Menukaart
Door de jaren heen heeft De Jong het publiek in zijn strandtent langzaam maar zeker zien veranderen. “We bedienen steeds vaker de veeleisende gast op een avond. Vroeger was een frituur voldoende, maar dat is allang niet meer zo. Mensen verwachten oesters en sushi en willen dat we echt een volwaardig restaurant aan het strand zijn.”

Daarmee neemt volgens De Jong ook de vraag naar vega(n) producten toe. “Het blijft een klein percentage van het publiek. Maar als vijf vriendinnen langslopen en één van hen eet vega(n), lopen ze toch allemaal door als je niets op de kaart hebt staan.” Daarom wordt het volgens hem steeds belangrijker om voor deze doelgroep goede producten op de kaart te hebben. “En dat is ook helemaal niet erg. Ik heb zelf een vegetarische dochter, dus ik hou er graag rekening mee. Je kunt er in deze tijd ook echt niet meer omheen. Vega(n) producten horen inmiddels gewoon op de menukaart.”

De Jong merkt dat veel leveranciers met de vega(n) trend bezig zijn. “Steeds meer producten komen in een vega(n) variant op de markt en ze hebben in de loop der tijd ook een goede kwaliteit bereikt. Vorig jaar hadden we bijvoorbeeld een heerlijk vegan broodje kapsalon op de kaart staan. Dat was ons bestverkochte broodje.” Eenzelfde ontwikkeling geldt volgens De Jong voor alcoholvrije cocktails. “Niet alleen de vraag, ook de kwaliteit van alcoholvrije dranken neemt de laatste jaren toe. Vroeger waren ze voor mijn gevoel geen goed alternatief voor alcohol, omdat ze vaak veel zoeter waren. Maar fabrikanten zetten hier grote stappen in, waardoor het onderscheid in smaak soms niet eens meer te maken is.”

Nieuwe foto Soomers 5.jpg

Bohemian style
Het veranderende publiek heeft er ook voor gezorgd dat Soomers qua uitstraling een metamorfose heeft doorgemaakt. De Jong: “Vorig jaar zijn we overgestapt van zwarte meubels naar een bohemian style. Aan de ene kant omdat dat de trend is en aan de andere kant omdat je na zoveel jaar ook weleens uitgekeken bent op het interieur. Verder behangen we onze zaak elk jaar opnieuw. Mijn vader werkte vroeger in die sector, dus ik heb nog wat contacten.” Zo krijgen de toiletten elk jaar een nieuwe uitstraling en dat valt de jonge bezoekers ook op. “Ja, ons toilet zien we vaak terug in de spiegelselfies op Instagram en TikTok”, vertelt De Jong lachend.

Bedrijfsfeesten
Welke ontwikkeling al langer bij strandtenten speelt, is de focus op evenementen voor bedrijven. De Jong vertelt: “Soomers is gevestigd op het Noorderstrand van Scheveningen. Daar ligt de focus sowieso meer op bedrijfsfeesten dan bijvoorbeeld op de boulevard waar de strandtenten vooral op toeristen zijn gericht.” Door het plannen van evenementen is het voor De Jong mogelijk een deel van de omzet veilig te stellen. Het weer in Nederland is namelijk niet te voorspellen en een regenachtige zomer is gelijk terug te zien in de cijfers. De Jong legt uit: “Ik weet van te voren natuurlijk niet of het een slechte zomer wordt, maar ik weet wel welke evenementen en partijen ik op de planning heb staan. Die worden maanden van te voren besproken en niet zomaar gecanceld bij een regenbui. Op die manier kan ik mijn omzet voor een dag veiligstellen en het risico van een verregende dag beperken.”

Maar deze geplande evenementen zijn niet voldoende. “Ik weet nu voor ongeveer 70% wat ik aan evenementen en partijen ga binnenhalen, maar we kunnen niet zonder dagtoerisme”, zegt de eigenaar van Soomers. “Daar heeft de weersvoorspelling veel invloed op. Wanneer er slecht weer wordt gemeld, komen er gelijk veel minder mensen naar het strand. En dat terwijl het aan de kust regelmatig schoon waait, met prachtig strandweer tot gevolg. Daarom ben ik groot voorstander van een speciaal strandweerbericht in het nieuws.”

Tenten en terrassen
In totaal heeft De Jong ruimte voor 400 gasten op het terras en 100 gasten in de zaak zelf. De Jong vertelt: “Het is natuurlijk heerlijk als de zon schijnt en mensen op het terras kunnen zitten. Maar we moeten ook rekening houden met minder weer. Dan kan je wel een barbecue voor 100 mensen op het terras organiseren, maar als het windkracht 8 is en iedereen alleen maar zand naar binnen krijgt, wordt niemand daar vrolijk van.” Om dat risico te verkleinen, kan De Jong een tent op het grote terras bijbouwen die de strandtent als het ware verlengt. “Zo zorgen we ervoor dat mensen ook bij slecht weer droog kunnen staan.”

Nieuwe foto Soomers 4.jpg

Concullega’s
Net als De Jong staan ook andere strandpaviljoeneigenaren voor uitdagingen zoals het weer, professionalisering en bijvoorbeeld toenemende inkoopprijzen. Hierover zegt hij: “Ik heb over het algemeen goed contact met de andere strandtenteigenaren. Natuurlijk ken ik niet iedereen in Scheveningen, maar ik ben met meerdere paviljoenexploitanten in mijn rijtje bevriend.” Daarnaast werken de strandtenten op verschillende manieren met elkaar samen. “We hebben een vereniging van eigenaren, vormen een collectief op het gebied van gas en elektra en hebben een inkoopgroep voor bijvoorbeeld bier. Op die manier kunnen we een hogere korting bij de leverancier bedingen.”

Duurzaam ondernemen
Ook in de overleggen met de gemeente werken de strandtenteigenaren samen. Ze zijn in Scheveningen namelijk al een aantal jaar met de gemeente Den Haag in gesprek om te kijken of ze de paviljoens het hele jaar kunnen laten staan. Bij het afbreken van de strandtenten komt veel kijken. Binnen twee weken wordt de hele zaak afgebouwd en worden de materialen opgeslagen in een container. Met grote hijskranen en vrachtwagens worden de containers vervolgens op een andere locatie opgeslagen. Die hele operatie kost niet alleen tijd en geld, maar is volgens De Jong ook zeker niet duurzaam. “Wanneer we de strandtent het hele jaar kunnen laten staan, wordt het voor ons ook rendabel om CO2-neutraal te gaan ondernemen. Het heeft nu geen zin om zonnepanelen op ons dak te leggen, maar dan wel. Daarnaast kunnen we dan overstappen op elektrisch koken en andere duurzame aanpassingen doen. Dat is een flinke investering, maar wel een hele mooie stap naar een groenere toekomst.”

Binnenkort hopen de strandtenteigenaren op Scheveningen te horen of ze hun horecagelegenheden in de winter op het strand mogen laten staan. Dat betekent volgens De Jong niet dat Soomers het hele jaar open zal gaan. “Nee, dat is zeker niet de bedoeling. In de winter gaan we sowieso dicht, want dan ben ik aan het reizen. Als ik het hele jaar open had willen zijn, had ik net zo goed een restaurant in de stad kunnen beginnen”, reageert De Jong.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.