Marcel Cauli.jpeg Marcel Cauli: “Vooralsnog omarmen ondernemers het gemak van AI dat zoveel taken uit handen neemt, kostenverlagend werkt en marges vergroot.”

Achtergrond

Interview Marcel Cauli: Innovaties in de tankshop

NIEUWVEEN – De razendsnelle technologische ontwikkelingen laten geen sector onberoerd en nopen het ondernemersbrein zich aan te passen en met de tijd mee te gaan. Bij tankshops langs de weg ondervinden ook automobilisten de innovaties, die vooral de klant dienen. “AI is niet meer weg te denken, ook al wil niet iedereen dit beseffen.” Dit zegt Marcel Cauli, ondernemer en investeerder in de petrolbusiness. Out.of.Home Shops is benieuwd naar zijn visie op vernieuwingen door AI.

Fabiana van de Paverd |

“Zoetjesaan wennen we aan de gemakken die we in dagelijkse routines tegenkomen”, zegt Cauli. “Parkeerplaatsen waar je met kentekenherkenning verlost bent van het drukken op knoppen en kaartjes trekken. Deze voertuigdetectie wordt door AI gefaciliteerd. Tankshops passen kentekenherkenning toe om fraude te bestrijden, om nietbetalende klanten te traceren en aangifte te kunnen doen. En dit ontwikkelt zich verder door. Een volgende stap zou kunnen zijn dat de pomp wordt uitgeschakeld indien het kenteken niet bij de auto past of als de verkeerde brandstof voor het type auto is geselecteerd.”

Techno-sociale evolutie
Ongemerkt sluipt de technologie ons leven binnen en voorziet in gemak en data voor de partijen die de technologie inzetten. Cauli illustreert zijn bevindingen in een verduidelijkende presentatie die simpel zegt dat pas sinds het jaar 2000 computers serieus in staat zijn voor ons te denken. ”Er is al twee miljoen jaar leven, maar de techno-sociale evolutie vindt pas de laatste vijftig jaar plaats. Je stopt informatie in een systeem dat zelf gedetailleerdere informatie genereert.” Wat betekent dit voor consumenten? “Het gaat in eerste instantie om het verzamelen van data die gedrag, verkeerspatronen, navigatiesystemen en verkoopvolumes opslaan. Als ondernemer wil je nu eenmaal weten wat en wanneer je het meest verkoopt.” Voorspellingen vinden plaats op historische gegevens die kunnen laten zien wat er in de toekomst gaat gebeuren. Denk bijvoorbeeld aan situaties als wachten voor een toilet of iemand herkennen. Op basis van deze gegevens kun je actie ondernemen, op verschillende vlakken. Dat kan met veiligheid te maken hebben of met het analyseren van een behoefte. Klantgedrag is de belangrijkste bedrijfsinformatie. Data meten om zo doelgericht mogelijk zaken te kunnen doen. Mark Zuckerberg doet niet anders met zijn Facebook, getuige het algoritme dat met het resultaat van verzamelde data feilloos mensen target om iets te slijten.

Data als de nieuwe olie
Cauli: “Data verwerken is de tweede stap, zodat men op momenten kan inspelen. De derde is machine learning , dat de verwachtingen laat zien zodat je kunt plannen. De vierde stap is besluitvorming, het moment dat de computer iets heeft geleerd, en als vijfde en laatste: de feedbackloop , waarin het systeem blijft leren en evolueren. Dit valt allemaal onder AI, artificial intelligence, die voorspellingen biedt die je zelf kunt aanpassen. Want zodra je gegevens bijstelt, veranderen de uitkomsten.”

"Data als de nieuwe olie"
AI op Tankstation_Marcel Cauli.jpg

‘Wordt u al geholpen?’
De ondernemer laat zien hoe het werkt: “Bij de tankshops zal AI concepten kunnen zien in bijvoorbeeld ‘shop & go’: je loopt de winkel in, pakt je spullen en je gaat weer, terwijl je cardless betaalt middels biometrische klantherkenning. Denk aan onbemande shops, AI-human kiosken. En connected cars – die gegevens uitwisselen – verbinden met pompen of laadpalen. Alles dient het gemak van de consument, 24/7. Steeds ‘slimmere’ bestelzuilen vangen deels het grote personeelstekort op. Andersom zie je dat door klantprofilering de shopper qua service ook op zijn wenken wordt bediend. Klanten willen dat ook, ze willen niet wachten. Misschien wel omdat ze steeds meer worden verwend. Kijk naar de gepersonaliseerde acties die door de beschikbare data mogelijk zijn. Een groot voordeel en niet langer een ver-van-m’n-bedshow. De klantbeleving moet aantrekkelijk zijn. De ondernemer wil zich onderscheiden en legt daardoor de lat steeds hoger.”

Over de hele linie
Niet alleen met AI zie je innovaties. De tankshop verandert mee met de trends qua inrichting en design. Het warmwelkomgevoel met knusse verlichting boven gezellige tafeltjes nodigt steeds vaker uit tot een moment van verpozing. Populaire producten in de supermarkt vinden ook hun weg naar de tankshops, want het verse warme broodje en de gezonde salade staan steeds hoger op de verlanglijst van de consument. Reizigers onthouden de leuke locaties en passen hun reis erop aan.

AI-gestuurd
“AI voorziet in ‘What if’-analyses waardoor je als ondernemer in een vroeg stadium kunt anticiperen op situaties”, zegt Cauli. Dat kan helpen onnodige onkosten te voorkomen. Is er bijvoorbeeld een evenement in de buurt, waardoor er veel volk op de been is in combinatie met druk verkeer, dan kun je daar met de inkoop rekening mee houden. Is de weersverwachting tropisch, dan weet je dat jouw voorraad op het gebied van verkoelende dranken en ijs op peil moet zijn.

Zijn wij nog nodig?
“Je kunt je afvragen wat wij als mens uiteindelijk nog toevoegen wanneer computers slimmer zijn dan wij. Zijn wij dan nog nodig?”, vraagt Cauli zich terecht af. “Een vraag die in veel hoofden rondzoemt, maar vooralsnog omarmen ondernemers hoe dan ook het gemak van de schier eindeloze calculatiemogelijkheden van AI, die zoveel handmatige taken uit handen neemt, kostenverlagend werkt en marges vergroot.”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.