iStock-1056971178.jpg Robots brengen soms al bestellingen rond

Achtergrond

Wat zijn de kansen van AI in de horeca?

NIEUWVEEN - Artificial Intelligence is booming. In alle denkbare sectoren worden vormen van kunstmatige intelligentie toegepast. Of het nu gaat om gezondheid verbeterende data in de zorg, algoritmes in de aardbeienteelt die voedselverspilling tegengaan of schrijfrobots die mijn werk overbodig zouden kunnen maken, de technologie staat voor niets. Maar wat is AI nou eigenlijk? En hoe kan deze technologie worden toegepast in de horeca? Out.of.Home Shops zoekt het uit.

Yentl Bocxe Strik  |

Enige tijd geleden sprak mijn collega Nanja met horecaondernemer Robin Vromans, die destijds Nederlands eerste AI-gestuurde restaurant in Nederland opende. “Bij binnenkomst checkt de gast in met onze app waarop een AI-gegenereerde avatar wordt geprojecteerd. Deze wijst de gast de tafel. Pas daarna komt de gastvrouw of -heer in beeld”, vertelde Vromans. “Via het geautomatiseerde bestelproces wordt een menu aangeboden. Dat gebeurt middels een chatgesprek waarbij je kunt typen of praten, oftewel een speech-totexttoepassing. Het menu is gepersonaliseerd en op maat gemaakt: alle voorkeuren en wensen van de gast zijn meegenomen.” De bereiding en bediening zijn vervolgens wel in mensenhanden.

Robotkeuken
De Franse start-up Cook-e ging hierin nog een stapje verder. Cook-e bedacht de oplossing voor restauranthouders die te kampen hebben met ruimte- en personeelstekort. Het techbedrijf heeft een robotkeuken ontwikkeld die zonder menselijk hulp volwaardige, gezonde gerechten kan bereiden. De geautomatiseerde horecaomgeving is bedoeld om horecaondernemers te ontlasten van de druk als gevolg van personeelstekort. Omdat bij het ontwerpen van de robot rekening is gehouden met het werken op een beperkt aantal vierkante meters, is de robotkeuken ook geschikt voor kleine restaurants. De medewerkers, of de gasten zelf, plaatsen de bestelling met een tablet, invoerterminal of app. Die handeling zet de volautomatische voedselbereiding in werking. Quentin Guilleus, medeoprichter van het bedrijf, gelooft dat dit soort gastronomie een mooie toekomst heeft: “Het automatiseren van eenvoudige taken verlaagt de kosten, waardoor restauranteigenaren meer kunnen investeren in ingrediënten en service voor een betere restaurantervaring met gerechten van consistent hoge kwaliteit.”

AI-ijsmaker
Dat AI zich ook buitengewoon goed leent voor gebruik achter de schermen bewijst het verhaal van de Rotterdamse uitbater Adnan Bourich. Bourich startte zes jaar geleden, zonder ervaring in het ondernemerschap, zijn eerste ijswinkeltje in de Witte de Withstraat. Inmiddels telt het imperium van de entrepreneur vier vestigingen, en Bourich is nog lang niet uitgegroeid. Door AI te implementeren in zijn zaken hoeft hij niet langer te vertrouwen op zijn onderbuikgevoel wanneer het gaat om de bevoorrading van zijn winkel. Een zelf ontwikkeld AI-systeem berekent namelijk nagenoeg exact hoeveel bolletjes ijs van een bepaalde smaak op een specifiek moment zullen worden verkocht. De winkels van Bourich zijn voorzien van speciale bestelzuilen, waar de klanten hun bestelling op plaatsen. “De kiosks slaan bepaalde data op en die lezen we uit en verzamelen we om zo ons systeem efficiënter te maken en om efficiënter in te kopen, te bestellen en te produceren”, legt Bourich uit. “Hiervoor linken we bepaalde parameters aan het systeem, zoals de app Buienradar en de gegevens van openbare gebouwen in de buurt. Die slaan we op in ons systeem. Vervolgens maakt de computer voor ons een prognose. Als we op een vrijdagmiddag van 19 graden 100 bolletjes chocoladeijs verkopen, zal het systeem ons de volgende vrijdagmiddag wanneer het 19 graden is adviseren om hiervoor voldoende chocoladeijs op voorraad te hebben. Deze informatie kan ontzettend waardevol zijn, omdat je hier als ondernemer goed op in kunt spelen. Ik weet precies hoeveel bollen ijs ik ga verkopen per dag, dus weet ik ook exact hoe de grondstoffenbevoorrading eruit komt te zien. Het maakt ons nog efficiënter in de supplychain, zonder dat hier menselijk gedrag tussen hoeft te komen.”

"Het systeem zorgt dat we efficienter zijn in de supplychain, zonder dat heir menselijk gedrag tussen hoeft te komen"

Boerenjongens
Hoe je aan de hand van data bijzondere ontwikkelingen kunt verklaren, laat Bourich graag zien aan de hand van een anekdote over de ijssmaak malaga, ofwel rum-rozijnenijs. “Er was een enorme onverklaarbare piek te zien in de verkoop van malaga-ijs op dinsdagmiddag. We hadden geen idee waarom die specifieke smaak juist op die middag zo populair was, tot we wat gegevens uit de buurt verzamelden. We zitten met onze winkel in de Witte de Withstraat vlakbij Het Oogziekenhuis Rotterdam, waar veel patiënten vanuit het hele land worden ontvangen. Lange tijd werden op dinsdag de staaroperaties uitgevoerd, iets wat veelal gebeurt bij oudere mensen. En na die operaties kwamen deze senioren vaak een ijsje eten. En laat die groep nou net de grootste afnemers zijn van het malaga-ijs!”

Groei
De ijverige Bourich is, zoals eerder gezegd, nog lang niet klaar met ontwikkelen. “Ik wil groeien naar een applicatie op telefoons voor de toekomst. De kiosk is nu eigenlijk al verleden tijd als je kijkt naar de doelgroep. Gen Z groeit op met schermen en is gewend aan een hoge mate van availability . Geduld is beslist niet hun tweede naam”, grapt Bourich. “Ze hebben de gewoonte om via hun telefoon heel veel te orderen. Dus in de toekomst willen we die kiosks weer gaan afbouwen, maar we houden er nog wel eentje voor passanten op straat. Daarnaast zouden we onze klanten graag op willen voeden, zodat ze via een app op hun telefoon al bestellen. Wanneer ze dan binnen een straal van 50 meter bij de winkel vandaan zijn, rolt de bon eruit en worden de ijsjes bereid. Op deze manier kunnen we straks wel 30 klanten per minuut helpen.”

Verschil tussen RPA en AI
Bij AI is de associatie met robotica zo gemaakt. En vaak worden deze termen door elkaar gebruikt. Maar er is een wezenlijk verschil tussen AI en robotica.
Robotic Process Automation (RPA) is een softwareoplossing die de menselijke handelingen van een computer kan imiteren. Doordat de robot front-endsystemen kan besturen is RPA vooruitstrevender dan de huidige automatisering. De robot kan worden ingezet als virtuele medewerker, die digitale werkzaamheden met een repeterend karakter kan uitvoeren. Hierdoor kunnen veel tijd en kosten worden bespaard.
Artificial Intelligence (AI) is een ingewikkelder systeem. AI gebruikt computers voor het uitvoeren van taken waarvoor menselijke intelligentie nodig is. AI kan rekenkracht van computers en business intelligence (het verzamelen van gegevens binnen de eigen organisatie) gebruiken om ongestructureerde data te interpreteren.
Een RPA kan zelf niet nadenken en houdt zich louter aan vaste regels bij het uitvoeren van repetitieve werkzaamheden. AI is een veel ‘slimmere’ technologie en is in staat om zelf na te denken. Bovendien is AI zelflerend; het systeem leert van zijn eigen fouten.

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.