Slijterijen

Fabrikanten

‘De hard seltzer van Silver Ocean is ideaal in mixdrankjes’

VALKENSWAARD - Wat doe je als je overtuigd bent van een categorie nieuwe dranken, maar de allereerste die je proeft, niet lekker vindt? Dan verdiep je jezelf in het brouwproces en ga je het zelf proberen. Als je dan tevreden bent en een brouwerij hebt gevonden, kun je met partners op zoek naar geschikte afzetmarkten. Dat is het verhaal van de jonge ondernemers van Silver Ocean Seltzer.

Gerard van Oosbree |

“Onze hard seltzer wijkt behoorlijk af van de traditionele versies”, zegt Steven Kooistra, een van de oprichters, als Out.of.Home Shops hem aan de telefoon heeft. “Het is vaak niet meer dan een mengsel van gedistilleerde alcohol, water, aroma en toegevoegd koolzuur. We hebben acht maanden lopen stoeien met een hobbybrouwset. Met veel input van hobbybrouwers zijn we uiteindelijk uitgekomen bij champagnegist. Door te brouwen is het koolzuur subtiel en de smaken zijn een stuk dieper en complexer. Het brouwproces duurt vijf weken en is daarom de reden waarom ze de Rolls-Royce onder de hard seltzers zijn geworden.”
Voor de productie gingen de ondernemers Kooistra, Lesley Daris en Janiek Burghard op zoek naar een brouwerij, aangezien ze zelf geen vergunning hebben voor het produceren van alcoholhoudende dranken. Na een paar pogingen in Nederland kwamen ze uit bij een brouwerij in het Belgische Gent. Daar wordt nu de hard seltzer met drie verschillende, natuurlijke aroma’s gemaakt: grapefruit, guave en cherry.
Maandenlang zijn de ondernemers bezig geweest om horecalocaties, slijterijen en studentenverenigingen te bezoeken. Met name bij studentensociëteiten sloeg de hard seltzer aan en kwamen de orders binnen. Vanuit de horeca viel de belangstelling in eerste instantie tegen. “Bier en wijn zijn moeilijk te verslaan”, aldus Kooistra. Totdat een van hun investeerders opperde om het eens in Oostenrijk bij bevriende horecaondernemers te proberen. Daar werd de hard seltzer gebruikt voor een bekende mixdrank, Aperol Spritz. “Normaal wordt daar naast Aperol en bruiswater nog cava of prosecco bij gebruikt. Onze seltzer is bruiswater met alcohol en een smaakje dus heb je een ingrediënt minder nodig voor een Spritz. Toen zijn we weer gaan experimenteren. Onze guave gaat perfect samen met limoncello en de cherry is een spannende combinatie voor Licor 43 of amaretto”, zegt Kooistra. Dat heeft voor een doorbraak gezorgd in de horeca en Silver Ocean Seltzer is ondertussen ook in diverse groothandels te verkrijgen.

Slijterij
In de slijterijen wil hard seltzer nog niet van de grond komen. “Ons product heeft in de drankenspeciaalzaak aandacht nodig van de verkoper. Dan levert een flesje seltzer natuurlijk minder op dan een fles likeur. Maar ook daar worden mixdrankjes steeds populairder. Koop een fles Aperol, limoncello of andere likeur en een paar flesjes Silver Ocean en je bent in feite klaar”, aldus Kooistra. Corona heeft ervoor gezorgd dat mensen meer geld uitgeven voor thuisconsumptie. Silver Ocean zorgt ervoor dat mensen thuis in één handomdraai een lekker aperitief pakken of een Spritz cocktail, wanneer het dus gemixt wordt met verschillende likeuren. We zien de toekomst binnen het slijterijkanaal rooskleurig tegemoet.”

section1_page12_article24_1.jpg