Foto Tango.jpg Foto: Hansenn

Onderweg

Benzinestations onder de hamer

NIEUWVEEN – Begin deze maand vond de 21e editie van de jaarlijkse veiling huurrechten benzinestations plaats. De tankstationlocaties vliegen als warme broodjes over de toonbank en hier zijn tientallen miljoenen euro’s mee gemoeid.

Yentl Bocxe Strik |

Tot 2002 hadden oliemaatschappijen en tankstationexploitanten een doorlopend contract om de grond voor een tankstation langs een rijksweg te huren. Hierdoor kregen andere bedrijven geen kans en was er geen vrije concurrentie mogelijk. Om te voorkomen dat het hele tankstationlandschap enkel geel, groen of blauw zou kleuren, stelt het Rijksvastgoedbedrijf sinds 2002 het recht op de huur van de benzinestations.

Wetgeving
Sinds de wet tot veiling van bepaalde verkooppunten van motorbrandstoffen in werking is getreden, worden jaarlijks ongeveer 250 benzinestations, hun tankshop en naastgelegen verzorgingsplaats, die langs rijkswegen gestationeerd zijn, volgens een vastgesteld schema geveild. Ieder jaar worden er 20 tot 30 benzinestationlocaties aangeboden aan geïnteresseerden. De hoogste bieder krijgt het huurrecht voor een periode van 15 jaar voor de desbetreffende locatie.

Rondes
Het veilingproces verloopt in twee rondes. Tijdens de eerste ronde worden de locaties aangeboden die nog niet eerder geveild zijn. In dit geval dient de nieuwe huurder de verkoopsom, inclusief een vergoeding voor op de locatie aanwezige gebouwen en installaties, te betalen aan de bestaande partij. Wanneer bij een eerste veiling de zittende huurder het hoogste bod uitbrengt, moet deze een bedrag aan de Rijksoverheid betalen. Dit is het verschil tussen het hoogste en het op één na hoogste bod. Hierbij wordt een maximum van 30% van het eigen bod in acht genomen. Dit betekent dat de huidige afnemer van de locatie in kwestie een groot voordeel heeft ten opzichte van andere bieders. Wanneer de locatie een marktwaarde heeft van 12 miljoen, en de zittende huurder brengt een bod uit van 20 miljoen, zal de exploitant ‘slechts’ 6 miljoen (door het plafond van 30% van eigen bod) moeten betalen om nog eens 15 jaar te kunnen blijven zitten.
In de tweede ronde worden pompstations geveild die 15 jaar geleden voor de eerste keer zijn geveild, of niet vallen onder de overgangsbepalingen van de wet. De opbrengsten van deze stations gaan in z’n geheel naar de overheid.

Hoe verloopt de procedure?
De veiling verloopt via het Rijksvastgoedbedrijf. Er worden een veilingmeester en een notaris aangewezen. Voor ieder tankstation wordt een zogenaamd biedboek samengesteld. Hierin is alle belangrijke informatie over de locatie opgenomen, waaronder de algemene veilinginformatie, een modelakte huurovereenkomst en de huurvoorwaarden, gegevens over milieu- en bouwvergunningen, personeelsinformatie en informatie over eventuele contracten met derden. Deze biedboeken zijn vooraf in te zien. Vervolgens vindt er een loting plaats om de volgorde van de te veilen locaties te bepalen.
Tijdens de veiling kunnen gegadigden de biedkaarten voor het huurrecht in gesloten envelop inleveren bij de notaris, die op zijn beurt de biedingen vergelijkt en de hoogste bieders selecteert. Van deelnemers in ronde 1 wordt ook de op één na hoogste bieding bekendgemaakt.

"Hoe zit het met de jaarlijkse tankstationveiling? Out.of.Home Shops zoekt het uit"
Foto fastned.jpg Foto: Bjoern Wylezich

Laadpalen
Hoewel de verduurzaming van ons vervoer hoog in het vaandel staat, is het voor pompstationuitbaters niet toegestaan om het brandstofpistool aan de wilgen te hangen en te verruilen voor elektrische laadpalen. Hier is de tijdelijke beleidsregel Wet beheer Rijks-waterstaatwerken op elektrische laadpunten duidelijk in.

Voorlopig blijven de laadpalen in handen van de snellaadnetwerkbedrijven, en is het voornamelijk – op een enkele laadpaal na – nog benzine en diesel dat door de brandstofslangen van pompstationhouders gutst. Voor de laadstations zal een aparte veiling worden georganiseerd, maar hiervoor moet je nog even geduld hebben, want de eerste editie hiervan is pas in 2028. Dan verlopen de vergunningen van snellaadstationexploitant Fastned. Deze veiling zal ook beschikbaar zijn voor bestaande oliegiganten, wat naar verwachting zou kunnen gaan zorgen voor een opmars van verkleuring in de laadstations.

Dit jaar werden 27 locaties aangeboden.
17 locaties in de eerste ronde, en 10 in ronde 2.

De tankstations die door deze veiling van eigenaar wisselen zijn:
Esso Heemskerk (A9), hoogste bieder: Shell (€ 8.504.323)
Esso Bergermeer (A9), hoogste bieder: De Haan (€ 2.600.000)
Esso Oud Gastel (A17), hoogste bieder: Ooidonk (€ 5.900.000)
BP De IJssel (A2), hoogste bieder: Vissers (€ 6.575.000)
BP Nieuwegein De Kroon (A27), hoogste bieder: Shell (€ 12.814.323)
Gulf Timmerman (N36), hoogste bieder: Weghorst (€ 837.250)

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.