Horeca

Fabrikanten

Coca-Cola inspireert ondernemers met online platform MyCCEP

ROTTERDAM – Even een contactmoment met je leverancier bij nieuwe acties, producten of als je tegen problemen aan loopt. Dat kan steeds eenvoudiger. Coca-Cola Europacific Partners heeft anderhalf jaar geleden MyCCEP in het leven geroepen: een uitgebreid online platform waarmee ondernemers continu in contact kunnen blijven met de leverancier en alles kunnen vinden omtrent de laatste ontwikkelingen. Hoe ervaren zij het gebruik hiervan? En wat zijn de voordelen?

Lisa van der Linden |

Jun Chou van China Garden in Vlaardingen en Ryan van Tilburg van V.V. Rijnsburgse Boys zijn twee ondernemers die regelmatig inloggen bij MyCCEP en onder andere op die manier contact onderhouden met Coca-Cola. Ze zijn twee van de ruim 10.000 klanten die dat doen. Ze duiken met Out.of.Home Shops in het platform en vertellen hoe het platform ze helpt om alles uit de frisdrankcategorie te halen.

Wat vinden jullie belangrijk in de samenwerking met een leverancier als Coca-Cola?
Chou: “Zij vormen een klankbord voor onze vragen en dat hebben we extra sterk ervaren in de tijd dat we een nieuw pand lieten bouwen voor ons restaurant. Coca-Cola heeft ons geadviseerd over bijvoorbeeld de beste plek voor koelingen. Op die manier hebben we de zaak op de meest efficiënte manier kunnen inrichten. We doen dat niet dagelijks, dus het is fijn als we met dit soort vragen bij onze contactpersoon terechtkunnen. Het gaat verder dan alleen samenwerken.”
Van Tilburg: “Het belangrijkste vind ik dat de afspraken worden nagekomen en dat ik op tijd op de hoogte ben van nieuwe acties.”

Je maakt gebruik van MyCCEP, wat is de toegevoegde waarde hiervan voor jou?
Chou: “We werken al langer met Coca-Cola, maar niet zo interactief en regelmatig als nu. Mijn ouders, die de zaak in 1980 zijn begonnen, gaven alleen een bestelling door. Ik gebruik MyCCEP vooral om trends te blijven volgen en daarop in te spelen. Het is een win-winsituatie creëren. De informatie die ik op MyCCEP kan vinden, is een verlengstuk van de bedrijfsvoering van het restaurant als je naar dranken kijkt. Het is een naslagwerk dat ik erbij kan pakken.”
Van Tilburg: “Ik ben er positief over te spreken. Het is makkelijk als ik een vraag heb, want veel informatie kan ik snel terugvinden. En als dat niet lukt, dan bel ik de vertegenwoordiger.”

Hoe vaak maak je in de praktijk gebruik van het platform?
Chou: “Niet dagelijks, maar vooral als ik ergens tegenaan loop. Ik denk dat het gebruik van het platform de komende maanden zal toenemen, vanwege de drukte rondom de feestdagen. Daar bereid ik mij nu al op voor door informatie in te winnen over wat er in de rest van de markt speelt en dat stem ik af met mijn personeel. Maar denk bijvoorbeeld ook aan het doorgeven van een storing of defect van apparatuur.”
Van Tilburg: “Dat is zeker wel wekelijks, met name vanwege de leuke acties. Dan kun je denken aan waterzakken of bidonkratten bij een productbestelling, dat is voor mijn doelgroep perfect. V.V. Rijnsburgse Boys is een grote vereniging met 1300 leden en ruim 700 spelende leden. Die bidons worden écht gebruikt door onze leden en op deze manier denkt Coca-Cola mee met de doelgroep. Ook zijn er materialen zoals servetbakjes en dienbladen die Coca-Cola aanbiedt om te gebruiken, voor ons heel handig. Het voordeel van het platform vind ik ook dat je makkelijk op de telefoon kan navigeren en gebruik kunt maken van alle functionaliteiten. Dat betekent voor mij dat ik tijdens een rondje over het veld een bestelling kan plaatsen.”

Op het platform worden ook de acties gepresenteerd. Maak je hier gebruik van?
Chou: “Het is belangrijk dat de dranken van een actie ook aansluiten bij onze doelgroep, we zorgen dat we up-to-date zijn met ons aanbod van nieuwe drankjes. Al moet ik toegeven dat het wel even tijd nodig heeft voordat de klant het ook bestelt, daar helpen materialen natuurlijk wel bij. Het neemt ook ruimte in beslag in de koeling, dus ik overleg ook met het bedienend team over de nieuwe dranken. Thee en cola horen natuurlijk bij Chinees eten, daar is geen twijfel over mogelijk. Daarom slaat Fuze Tea ook goed aan.”
Van Tilburg: “Ja, het is fijn dat er acties zijn met producten die aansluiten bij de doelgroep. Er is op MyCCEP een speciaal programma: Partner League. Daarin staan acties die exclusief voor het sportsegment zijn. Mijn tip aan andere ondernemers is dan ook om minimaal een keer per week in te loggen, zodat je altijd op de hoogte bent van nieuwe acties. Alles wordt duurder, dus het is mooi meegenomen voor ondernemers om daar gebruik van te maken. Iedereen zal zelf ondervinden hoe makkelijk en leuk het eigenlijk is om gebruik te maken van het platform en de acties.”

Waar zie je nog verbeterpunten voor het MyCCEP-platform?
Chou: “Ik ben zelf cijfermatig aangelegd en kijk dan ook altijd wat bepaalde ontwikkelingen doen met de verkoop. Meer inzicht in markttrends en ontwikkelingen zou voor mij heel relevant zijn.”
Van Tilburg: “Het zou makkelijk zijn om je bestelhistorie te kunnen zien, waardoor je nog efficiënter kunt bestellen. Aan de andere kant moet ik toegeven dat het platform nog helemaal niet lang in de lucht is en dat de functionaliteiten stap voor stap worden verbeterd. En het was al goed opgezet!”

Een blik naar de toekomst
“Met de komst van het platform als online thuisbasis voor onze klanten, kunnen wij nog meer tijd besteden om in samenwerking met de klanten naar de frisdrankcategorie te kijken en er gezamenlijk het optimale uit te halen”, vertelt Emiel Benne, senior manager Omni-Channel bij Coca-Cola Europacific Partners (CCEP). Voor CCEP zijn de gesprekken met gebruikers over het platform extra waardevol, want deze inzichten worden continu gebruikt om het platform te blijven verbeteren. “Het is goed om te horen dat de ondernemers het platform zien als een verlengstuk van hun bedrijfsvoering, dat is precies de gedachte erachter. Ze kunnen gedurende het jaar alle informatie vinden en ook materialen bestellen om acties te ondersteunen”, legt Benne uit. Op dit moment is het platform nog niet voor de gehele out-of-homemarkt – en dus de hele doelgroep van Coca-Cola – beschikbaar, maar daar wordt hard aan gewerkt. Fleur ten Klei, manager Omni-Channel bij CocaCola Europacific Partners, sluit aan bij het gesprek, gezien haar kennis over de sportbranche. “We hebben speciaal voor het sportsegment het programma Partner League. Hiermee spreken we specifiek de sportklanten aan, gezien het alleen om acties gaat die voor deze doelgroep relevant zijn.” Waar ziet Coca-Cola zelf nog verbeteringen in het platform? Benne: “Achter de schermen werken we continu aan verbeteringen. Het is fijn dat klanten de belangrijkste functionaliteiten als prettig ervaren en we verwachten deze verder uit te breiden.” Ten Klei voegt toe: “We willen ook graag webinars gaan organiseren, zodat we ondernemers op die manier kunnen informeren over een nieuw product of een belangrijke trend, of hoe ze optimaal hun social media kunnen inzetten rondom drankbeleving.” Een win-winsituatie en de samenwerking versterken, dat blijft het doel van MyCCEP.

Speciale actie
Wil jij ook profiteren van de voordelen van MyCCEP? Log in en maak direct gebruik van de lopende acties. Zo staat er nu een 2+1 actie op onze suikervrije introducties online*.
Voordelen van MyCCEP:
Snel, makkelijk en 24/7 samenwerken.
Altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Trends, inspiratie en omzetkansen.
Wisselende acties en ondersteunende materialen.
Online beeldmateriaal downloaden.
Eenvoudig een defect aan CCEP apparatuur melden.

* De actie loopt t/m 18 december 2022. Levering via eigen groothandel. https://my.ccep.com

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.

 

section1_page8_article11_2.jpg
section1_page8_article11_3.jpg