burger_small.png

Fabrikanten

De Krekerij trekt de stekker eruit

DEN HAAG – De Krekerij, producent van horeca-producten gemaakt van krekels en sprinkhanen, is per direct gestopt. Het bedrijf werd zes jaar geleden opgericht. Oprichter Sander Peltenburg maakte dat op zijn LinkedIn-pagina bekend. In het telefonisch gesprek dat Out.of.Home Shops met hem had, legt Peltenburg uit wat de reden is.

Gerard van Oosbree |

“In de zes jaar van ons bestaan hebben we alles overleefd, ook de coronacrisis”, vertelt Peltenburg. Tot de kostenstijgingen het bedrijf parten gingen spelen. “De prijs van onze ingredienten steeg exorbitant en de energiekosten gingen met 300% omhoog. We hadden de prijs van onze producten mee kunnen laten stijgen, maar we zaten al in de top van het segment. Als we dat hadden gedaan hadden we niets meer verkocht. We hebben alle scenario’s de revue laten passeren en gesprekken gevoerd of het anders zou kunnen. Uiteindelijk hebben we besloten definitief te stoppen”, legt hij uit.

Op het hoogtepunt van De Krekerij werden de producten landelijk verkocht bij supermarktketen Lidl en werd het bedrijf gesteund door twee grote cateraars. De corona-lockdowns zorgden voor weinig activiteit, een probleem, want dit was de grootste afzetmarkt voor De Krekerij. De producten werden ook uit de schappen gehaald van bio- en online retailers.

Peltenburg spreekt op LinkedIn zijn dankbaarheid uit naar medewerkers, leveranciers en investeerders en hij is er trots op een bijdrage te hebben geleverd aan de zoektocht naar duurzame eiwitten.

Daarnaar gevraagd ziet Peltenburg zeker toekomst voor insecten als voedsel. “Niemand wil insecten eten, maar wij hebben gemerkt dat als je het aantrekkelijk aanbiedt vleesvervangers van krekels en sprinkhanen wel degelijk gewaardeerd worden. Het is de manier waarop je het brengt”, is de mening van Peltenburg. “Als je met een potje insecten het land rondreist geef je een verkeerde indruk. Dan willen mensen die insecten hebben gegeten het zelfs geen tweede keer eten. Maar je moet het ook niet wegmoffelen zoals sommige fabrikanten het doen. Je moet er open en transparant over zijn.”  

Bron: Out.of.Home Shops