ENSCHEDE - De gemeente Enschede is op 15 oktober gestart met de pilot ‘Terrassen bij blurring’. Een jaar lang mogen niet-horecaondernemers, zoals winkels of salons, tijdelijk een terras voor hun deur plaatsen en klanten een hapje of drankje aanbieden.
Met de proef wil de gemeente zowel ondernemers ondersteunen als de uitstraling van de binnenstad versterken, aldus 1twente.nl.
Blurring
De pilot is bedoeld voor bedrijven als Bakker Bart en platenzaak Crash Vinyl & Booze: bedrijven die niet officieel onder horeca vallen, maar waar je wel iets te eten of drinken kunt krijgen. Bij deze bedrijven is sprake van blurring: het vervagen van de grenzen tussen horeca en detailhandel.
Pilot
Ondernemingen in Enschede kunnen zich het hele jaar nog aanmelden voor de pilot. De gemeente is dit naar eigen zeggen gestart om beter aan te sluiten op de huidige wensen van bezoekers en ondernemers. “Mensen willen niet alleen winkelen, maar ook ontspannen, iets drinken of eten, en langer blijven. Ondernemers spelen hierop in met nieuwe concepten”, aldus de gemeente Enschede. “Een terras bij dit soort winkels is een nadrukkelijke wens van ondernemers en maakt het mogelijk dat een beperkt aantal bedrijven met een zogenoemd blurringconcept, detailhandel gecombineerd met een ondergeschikte horecafunctie, onder voorwaarden een terras mogen voeren.”
Crash
De afmetingen van het terras worden volgens de gemeente bepaald op basis van de ligging van de onderneming. “Voor reguliere horecazaken in winkelstraten hanteren we een maximumpercentage aan horecagevels: 10% in hoofdwinkelstraten en 20% in aanloopstraten.”
Eén van de zaken die nu dankzij de pilot een terras buiten mag zetten, is platenzaak Crash aan de Oude Markt. “Ik ben met mijn terraswens naar de gemeente gegaan”, vertelt eigenaar Marcel Visscher. “Ik ben niet alleen namens mijn onderneming enorm blij dat het voor een jaar kan, maar ook voor de stad”, voegt hij toe. Voor de platenzaak is een terras een welkome toevoeging. “We merken dat we vanaf donderdag helemaal vol zitten. Nu kunnen we meer mensen de beleving van Crash meegeven.”
Bron: Out.of.Home Shops