651ee43080d59.jpg

Fabrikanten

FrieslandCampina gaat fors bezuinigen

AMERSFOORT – FrieslandCampina wil vanaf 2026 jaarlijks 400 tot 500 miljoen euro aan kosten besparen. Dit is onderdeel van de vandaag aangekondigde nieuwe bedrijfsstrategie met de naam Expedition 2030. Al vanaf volgend jaar zal het bedrijf ‘significante besparingen’ realiseren. Er zullen ook banen verloren gaan. Het doel is het verbeteren van de winstgevendheid en het stimuleren van duurzame, toekomstige groei.

Redactie |

Jan Derck van Karnebeek, ceo FrieslandCampina: “Ons doel is helder: topkwaliteit producten maken van de melk van onze leden en daarmee maximale waarde voor hen genereren. Inkomsten die onze leden nodig hebben om te kunnen blijven investeren in de duurzame toekomst van hun boerderijen. Daarom is het zo belangrijk dat we onze bedrijfsprestaties structureel verbeteren. Onze aangescherpte strategie met per businessgroep focus op specifieke klanten, producten, merken en markten zal de manier waarop we werken en concurreren significant verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat Expedition 2030 in combinatie met een concurrerende productieketen en lagere overheadkosten onze positie als leidende, innovatieve en duurzame speler in de zuivelindustrie zal versterken. Dit is belangrijk voor FrieslandCampina om aantrekkelijk te blijven voor zijn leden-melkveehouders, medewerkers en klanten, nu en in de toekomst.”

De besparingen zullen voornamelijk ten koste gaan van ondersteunende functies. Het bedrijf meldt dat er geen productielocaties zullen worden gesloten. Er wordt geïnvesteerd in de fabriek in Borculo, waar wei-eiwitisolaten worden geproduceerd, om de productiecapaciteit te verdubbelen. Hiermee kan worden voldaan aan de groeiende vraag naar ingrediënten voor de sport- en kindervoedingmarkt.

Deze aankondiging volgt op een wijziging in de topstructuur van het bedrijf die in september bekend werd gemaakt.

Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops

Lees meer over: