ZWAAGDIJK-OOST - De netto-omzet van Action steeg met 17% tot € 3,5 miljard in het eerste kwartaal van 2025. De formule breidde het winkelnetwerk uit met 49 winkels en heeft nu 2.967 winkels in 12 landen.
Op 3 april werd Action voor het derde achtereenvolgende jaar uitgeroepen tot ‘Favoriete Merk van Franse Consumenten’ en opende twee dagen later de eerste winkel in Zwitserland.
Meer omzet, meer klanten
De netto-omzet van de non-food discounter steeg met 17% tot € 3,5 miljard Ook de like-for-like omzet steeg met 6,2% in het eerste kwartaal van 2025 in vergelijking tot het eerste kwartaal van 2024. Action verwelkomt nu gemiddeld 19,7 miljoen klanten per week, dat zijn 2,9 miljoen meer klanten dan in dezelfde periode vorig jaar. Ze ligt op schema om gemiddeld minstens één nieuwe winkel per dag te openen en verwacht de mijlpaal van 3.000 winkels te bereiken in het tweede kwartaal van 2025.
Ceo van Action, Hajir Hajji: “De wereld ervaart een volatiel en onzeker begin van 2025. In deze marktomstandigheden zien we dat consumenten blijven terugkeren naar Action voor hun alledaagse benodigdheden en huishoudelijke aankopen. Onze unieke formule van goede kwaliteitsproducten tegen de laagste prijs, gecombineerd met onze vooruitgang op het gebied van duurzaamheid, zijn de belangrijkste drijfveren van onze snelle groei en dat werkt overal. We zagen dit opnieuw toen we onze eerste drie winkels in Zwitserland openden, die door klanten in recordaantallen werden bezocht.”
Eerste winkels in Zwitserland
Op 5 april opende Action de eerste winkel in Zwitserland, het 13de land waar Action actief is. De winkel in Bachenbülach, nabij Zürich, opende onder grote belangstelling van klanten. Sinds de opening van de eerste winkel in Bachenbülach opende Action al twee extra winkels, waardoor het aantal Action-winkels in Zwitserland op drie komt. Bovendien is Action van plan om dit najaar de eerste winkel in Roemenië te openen.
Opnieuw favoriet retailmerk van Frankrijk
Op 3 april werd Action door EY Parthenon in Frankrijk opnieuw uitgeroepen tot het favoriete merk van Franse consumenten in alle retailsectoren voor het derde achtereenvolgende jaar. Action is het eerste niet-Franse bedrijf dat deze erkenning ontving en behaalde dit jaar een record fanpercentage van 48,8%, het hoogste ooit voor een retailer sinds de start van het onderzoek. Action opende zijn eerste winkel in Frankrijk in 2012. Frankrijk is nu de grootste markt voor Action met 862 winkels aan het einde van het kwartaal, waarvan drie winkels in het afgelopen kwartaal werden toegevoegd.
Duurzaamheidsevenement
Als onderdeel van de strategie wil Action duurzaamheid toegankelijk maken. Via het Action Sustainability Programme (ASP) boekt het bedrijf vooruitgang op vier gebieden: people, planet, product en partnership. Action organiseert op 12 juni 2025 een duurzaamheidsevenement voor de media om de voortgang van haar duurzaamheidsprogramma te presenteren.
Bron: Levensmiddelenkrant / Out.of.Home Shops