NIEUWVEEN – Wat is er allemaal in 2022 gebeurd? Out.of.Home Shops zet deze week de belangrijkste nieuwsfeiten van dit jaar op een rij. Ondanks de torenhoge inflatie zagen horecaondernemers in oktober ook ruimte voor expansie, collaboratie en hervorming. De drassige herfstgrond blijkt zeer vruchtbaar voor de horeca, want ondanks de torenhoge inflatie leken aan het begin van deze herfst de nieuwe horecagelegenheden als paddenstoelen uit de grond te schieten.
Inflatie
Het CBS meldde dit jaar maand na maand een inflatiestijging. Energie bleek de grote aanjager, stelde het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). “Voor voedingsmiddelen en alcoholvrije dranken was de prijsstijging 1,6 procent. In de horeca stegen de prijzen met 0,45 procent ten opzichte van 2021”, aldus het CBS. Als direct gevolg van de inflatie registreerde de Kamer van Koophandel een sterke toename van het aantal faillissementen. Vakvereniging ProFri en het Nederlands Frituurcentrum hebben hun krachten gebundeld in de nieuwe branchestichting Nieuwe Horeca Nederland (NHN). Met als voornaamste doel steun te bieden aan horecabedrijven tijdens crises als deze. Ook vanuit de overheid konden midden- en kleinbedrijven rekenen op energiehulp. Er werd een prijsplafond aangekondigd op energiekosten. Dit zou ondernemers wat perspectief kunnen bieden bij het gezond houden van hun onderneming.
Cateraar in het gevang
Ook cateraar Vitam maakte zich dit jaar hard voor het bieden van perspectief. Het cateringbedrijf startte een samenwerking met twaalf Nederlandse gevangenissen waarin de ze niet alleen de verantwoordelijkheid op zich hebben genomen voor het verzorgen van gezondere en voedzamere maaltijden voor de gedetineerden, maar ook tal van scholingsmogelijkheden aanreiken aan de gevangenen. “Net als Dienst Justitiële Inrichtingen willen wij bijdragen aan de maatschappelijke opdracht om gedetineerden te helpen bij hun re-integratie en naar werk te begeleiden. Het bijdragen aan een positief leef- en werkklimaat, normalisatie en de gezondheid van de gedetineerden is voor ons de reden om deel te nemen aan deze aanbesteding”, aldus Marlies Martens, ceo van Vitam.
Onbemand
Eerder introduceerde De Haan’s dochterbedrijf Tony’s al de Tony’s Tower en Tony’s Order & Scan. Sinds oktober is dit arsenaal uitgebreid met Tony’s kiosk, een onbemande tankshop waar klanten alles kunnen kopen wat ze onderweg nodig kunnen hebben. Van koude dranken, koffie, sandwiches tot aan ruitenkrabbers. “De kiosk is een van onze futureproof concepten”, vertelt category manager Hilde Oerlemans. “We willen dat het personeel zoveel mogelijk alleen handelingen doet die niet door machines kunnen worden gedaan. Dat scheelt wachttijden in bemande shops en de mogelijkheid om bij onbemande tankstations ook dezelfde service te bieden”, aldus Oerlemans.
Overname
Wereldwijd opererend cateringbedrijf Compass Group heeft de Nederlandse eventcateraar Maison van den Boer overgenomen. Met deze overname werd Compass Group een van de grootste cateraars van Nederland.“Als familiebedrijf is er onderzocht hoe deze kansen passen bij het gedachtengoed van Maison van den Boer en hoe dit opties creëert voor de lange termijn. Dit heeft geleid tot het samengaan met Compass Group”, vertelde eigenaar van Maison van den Boer, Sandra van den Boer.
Bron: Out.of.Home Shops