’S-HERTOGENBOSCH – In totaal trokken Nederlandse restaurantketens het afgelopen jaar 7,3 miljoen bezoekers. Dit waren vooral 18- tot en met 34-jarigen. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder bijna 3.500 Nederlanders.
50% van de Nederlanders ging het afgelopen jaar tenminste één keer naar een restaurantketen. ’t Zusje was het populairst (13%), daarna Loetje en de Beren (beiden 11%), gevolgd door La Cubanita (10%) en Happy Italy (5%). Vooral jongvolwassenen bezochten vaak restaurantketens. 76% van de 18- tot en met 34-jarigen was het afgelopen jaar een keer bij een keten te vinden, ten opzichte van 49% van de 35- tot en met 49-jarigen en 36% van de 50-plussers. Dit is eveneens terug te zien bij sommige individuele ketens. 23% van de jongvolwassenen at het afgelopen jaar bij ’t Zusje, 13% van de 35- tot en met 49-jarigen en 7% van de 50-plussers.
Leeftijdsverdeling
Sowieso is uit het onderzoek gebleken dat de leeftijdsverdeling per restaurantketen verschilt. The Seafood Bar (80%) en Bregje (57%) zijn vooral populair onder 50-plussers. Terwijl andere ketens juist jongeren trekken. 18- tot en met 34-jarigen bezochten veelal La Cubanita (51%), SHABU SHABU (59%), Happy Italy (62%), SUMO (70%), Gauchos (74%) en DADAWAN (80%).
Bron: Out.of.Home Shops