img_4093-thuisbezorgd-horecava.jpg

Just Eat Takeaway zet in op AI en automatisering met als gevolg verlies 450 banen

AMSTERDAM - Just Eat Takeaway, het bedrijf achter Thuisbezorgd.nl, schrapt wereldwijd 450 banen vanwege AI en automatisering. In Nederland gaat het om 175 banen. Dit meldt nieuwsmedium Nu.nl.

Redactie |

De banen die wegvallen zijn vooral binnen de klantenservice- en salesadminstratieafdeling. Dit heeft te maken met het feit dat de salesadministratie restaurantgegevens verzamelt en de menu’s bij werkt. De geschrapte banen worden vervangen door automatisering en AI. De werknemers die ontslagen zijn, hebben het nieuws deze week te horen gekregen. Just Eat Takeaway probeert te werken aan een oplossing voor sommigen, zoals omscholingstrajecten, waardoor ze eventueel kunnen werken op een andere afdeling binnen het bedrijf.

‘Blijven menselijke medewerkers’
Op het Thuisbezorgd-platform, vind je een AI-assistent. Deze kan je onder andere gebruiken voor het melden van een probleem bij een bestelling. Een woordvoerder zegt tegen Nu.nl dat AI ervoor moet zorgen dat klanten sneller geholpen worden. Uiteraard blijven er eveneens menselijke medewerkers beschikbaar. De woordvoerder zegt dat deze nooit helemaal zullen verdwijnen. Just Eat Takeaway zet wel vaker AI in. Klanten konden eerder namelijk al de AI-assistent in de app gebruiken om sneller te zoeken en persoonlijke aanbiedingen te vinden. In Zwitserland wordt er daarnaast met een bezorgrobot geëxperimenteerd.

Bron: Out.of.Home Shops