BREDA – Lekker Fris heeft een Out.of.Home Award voor winstgevendheid mogen ontvangen. Het bedrijf is de afgelopen jaren enorm gegroeid en met een aantal nieuwe toevoegingen in 2026 zal die trend zeker doorzetten. Enthousiast vertelt Marcha de Groot, brand group manager bij Lekker Fris, over de samenwerking met Monin, de inzet en gedrevenheid van het team – zowel nationaal als internationaal – en nog veel meer.
Fabrikant: Lekker Fris
Categorie: Koude dranken
Criteria: Winstgevendheid
Wat betekent deze erkenning voor jullie organisatie?
“Deze award bevestigt dat ook een relatief kleine organisatie grote waarde kan toevoegen voor haar partners. Het is een erkenning van onze toewijding aan maatwerk, innovatie en het ontwikkelen van winstgevende concepten binnen het out-of-homekanaal.”
Wat waren volgens jullie de doorslaggevende factoren voor deze overwinning?
“Onze tailormade service, volledig afgestemd op de behoeften van onze partners. Een goed voorbeeld is onze samenwerking met Monin. We werken met ‘ limited time offers ’, oftewel tijdelijke specials op de menukaart, waarmee we inspelen op seizoensmaken, consumententrends en unieke ideeën van ondernemers. Dit zorgt voor onderscheidend vermogen én extra marge. Met 270 SKU’s en meer dan 150 smaken kun je miljoenen verschillende creaties maken in koude en warme toepassingen én ook nog eens in alle kleuren van de regenboog. Dit maakt de matcha-latte-blueberry net iets specialer dan de cappuccino van de buurman, of kunnen we je al verleiden met de Ruby Chocolate en Toasted Marshmallow warme chocolademelk? Wij kunnen met elke ondernemer meedenken in onderscheidendheid én waardevermeerdering.”
Welke elementen zijn volgens jullie onmisbaar voor langdurig en wederzijds succes?
“Een nauwe samenwerking met onze partners, flexibiliteit in aanbod en het vermogen om snel te schakelen bij marktontwikkelingen. Door samen concepten te bouwen die écht werken in de praktijk, creëren we duurzame waarde.”
Hoe stimuleren jullie groei en innovatie binnen jullie categorie?
“We volgen continu consumententrends, niet alleen in Nederland, maar juist wereldwijd. Vervolgens vertalen we deze naar relevante concepten. Met meer dan 270 MoninSKU’s kunnen ondernemers zich onderscheiden van de concurrentie. Een mooi voorbeeld is Monin Ginger Concentrate: een tijdbesparend alternatief voor vers gembersap, met kruidigheid, pit en frisheid in één. Ideaal voor mocktails, cocktails, lemonades én culinaire toepassingen. Daarnaast creëren we vraag via mediacampagnes rondom specials, waarmee we trends niet alleen volgen, maar ook actief stimuleren.”
Wat is volgens jullie de grootste uitdaging binnen het out-of-homekanaal, en hoe pakken jullie die aan?
“De grootste uitdagingen zijn hoge personeelskosten, prijsgevoeligheid en het waarborgen van kwaliteit en consistentie. Met Monin Le Mixeur bieden we een oplossing: premix cocktails en mocktails die snel, eenvoudig en zonder verspilling geserveerd kunnen worden. Ook met onze overige merken proberen we snelheid en gemak te creëren, zoals een convenience Bubble Tea, een consistente kombucha die ook wat langer houdbaar is, een Capri Sun Zero, die heel makkelijk in een kinderbox past (zonder geknoei en gebruik van plastic wegwerpbekers) en de vele mocktailsmaken die je ook in een handomdraai kan maken van Schweppes, zoals de Mojito, de Spritz en de Orange Passion. We spelen op die manier gericht in op de specifieke uitdagingen van de Nederlandse markt.”
Hoe is Lekker Fris ontstaan binnen een landschap vol drankorganisaties?
“De afgelopen jaren hebben we hard gewerkt om Lekker Fris op de kaart te zetten en met succes! We zijn gestart met AriZona en Evian als fundament, en dankzij het ondernemende karakter van ons team zijn we continu op zoek naar nieuwe merken, van klein tot groot. Ons portfolio is inmiddels uitgebreid met unieke merken als Mojo Mate, Nexba Kombucha, Charlie’s en OMG Bubble Tea. De echte boost kwam met de toevoeging van grote namen als Schweppes, AriZona Iced Tea, Oasis, Dr Pepper, Bundaberg en Monin. De komst van Capri Sun in ons pakket heeft ons team ontzettend doen uitbreiden, het is immers het grootste kindermerk in de wereld. Dit merk heeft nieuwe deuren geopend en maakt ons de nummer een in still drinks binnen out-of-home. Capri Sun voegt waarde toe in gemak, beleving én nu ook in gezondheid, door de toevoeging van Capri Sun Zero.”
Hoe blijven jullie innoveren richting 2026?
“Een van de grote consumententrends op dit moment is de behoefte aan drankjes met functionele voordelen. Dit zie je onder andere binnen het segment sport- en energiedranken. Daarom voegen we in 2026 Volvic+, PRIME Hydration en Celsius Energy toe aan ons portfolio, drie internationaal succesvolle merken met veel potentieel in Nederland. Vooral binnen het out-of-homesegment verwachten we hiermee nieuwe innovatie en extra waarde te creëren voor partners in travel, sport en leisure. We blijven actief zoeken naar internationale trends en disruptieve categorieën die zorgen voor onderscheid en waarde op het terras, in cateringlocaties en in de koeling. Blijf daarom goed opletten, want ook onze merken Capri Sun en Charlie’s zullen hele interessante innovaties brengen in 2026!”
Wat is de kracht achter jullie organisatie?
“Alles begint en eindigt bij onze mensen. Dankzij de inzet en gedrevenheid van ons team maken we dagelijks het verschil voor en met onze partners. Martijn Meens is al jarenlang het vaste gezicht en verantwoordelijk voor het out-of-homekanaal. Samen met het team kijkt hij continu naar manieren om extra waarde te creëren. Ons national accountteam, bestaande uit Gamze Dilci, Roos van Eijl en Iris Hilberink, krijgt veel vrijheid om ondernemend te werken en samen met partners categorieën te laten groeien. Dit wordt lokaal ondersteund door het regio-accountteam, dat de activiteiten met onze merken concreet invult.”
Wat is de rol van Monin binnen jullie portfolio?
“Monin is een inspirerende aanvulling op ons ready-todrinkassortiment. Met meer dan 150 smaken biedt het merk eindeloze mogelijkheden voor de professionele gebruiker, van warme dranken en lemonades tot mocktails, cocktails en zelfs culinaire toepassingen. Ed Geurts, onze business development manager, is al jarenlang een drijvende kracht achter Monin in Nederland. Dankzij zijn inzet is het merk niet meer weg te denken uit foodservice. Samen met onze brand ambassadors en het accountteam zorgen we ervoor dat Monin niet alleen inspireert, maar ook extra omzet en marge oplevert.”
Hoe zien jullie de samenwerking met jullie partners in de toekomst?
“Elke dag proberen we een beetje frisser, beter en ondernemender te zijn. We zoeken actief naar kansen en helpen onze partners om diezelfde mentaliteit te omarmen. Alleen samen kunnen we blijven vernieuwen en groeien.”