e-trucks.jpg De Iveco Daily, Mercedez-Benz eActros en e-Scania. Foto: Lekkerland.

Lekkerland breidt elektrisch wagenpark uit

SON – Groothandel en logistiek partner Lekkerland heeft twee nieuwe types elektrische vrachtwagens aan zijn wagenpark toegevoegd, de e-Scania en Iveco Daily. Vorig jaar zette het bedrijf de eerste stap in emissievrije belevering van zijn klanten met een Mercedes-Benz eActros.

Redactie |

Lekkerland gaat testen wat de capaciteiten zijn van de verschillende types. “Alle drie de vrachtwagens hebben hun specifieke kenmerken”, zegt John van den Berg, directeur Operations. “We ervaren nu in de praktijk hoe deze verschillen zich uiten wanneer we ze inzetten op onze dagelijkse routes. Denk aan factoren zoals het gewicht van de vrachtwagen, het laadvermogen en de actieradius. Ook de bouw van de vrachtwagens is anders. Zo beschikt de Mercedes eActros over een extra as en kan daarmee meer gewicht dragen dan de Iveco. Het voordeel van de Iveco is vervolgens dat deze kleiner is en weer makkelijker in moeilijk bereikbare stadscentra komt. En zo heeft de e-Scania een ander accupakket, waarmee we een andere verdeling over de vrachtwagen hanteren van het laadvermogen. Verschillen dus die we nu in de praktijk tijdens het beleveren van onze klanten goed kunnen testen en onderzoeken.”

ESG
Naast de inzet van elektrische vrachtwagens, die bijdragen aan de ESG (Environmental Social Governance) strategie van Lekkerland Nederland, worden ook de chauffeurs meegenomen in het traject. Het rijgedrag is van grote invloed op de uitstoot. “Zo trainen we bijvoorbeeld onze chauffeurs op hun rijgedrag. Dit met hulp van een coaching programma binnen ons Fleet Management Systeem. Met deze software hebben we realtime-inzicht in het rijgedrag van onze chauffeurs, maar ook in het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot. Factoren zoals accelereren, remmen, een constante snelheid en het gebruik van cruisecontrol hebben een positieve invloed op de uitstoot. Maar ook het realtime-inzicht in bijvoorbeeld de bandenspanning van onze vrachtwagens. Met deze inzichten kunnen we ons complete wagenpark efficiënter en effectiever beheren en onze chauffeurs sturen op duurzame rijgewoonten. Zo verminderen we onze ecologische voetafdruk, door minder brandstof te verbruiken en dus minder uitstoot van broeikasgassen en andere vervuilende stoffen te genereren,” aldus Van den Berg.

Bron: Out.of.Home Shops