Bioroute Gastvrij R'dam.jpg De Smaakroute.

LVNN staat op Gastvrij Rotterdam om biologisch te stimuleren

ARNHEM – Het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) maakt een nieuwe stap in hun actieplan bekend om de vraag naar biologische producten te stimuleren. Op Gastvrij Rotterdam willen ze horecaondernemers overtuigen van de voordelen van biologische producten op de menukaart.

Redactie |

LVNN ziet enorm groeipotentieel in de foodservicesector op het gebied van biologisch. Het aandeel biologische producten betreft nu slechts 1%. Onderzoek van FSIN ondersteunt deze visie en laat duidelijke voordelen zien. Allereerst gaat dit over kwaliteit en smaak. Volgens het onderzoek associëren consumenten biologische producten met een gevoel van kwaliteit en smaak, dat kan bijdragen aan een positieve eetervaring. Daarnaast wordt betalingsbereidheid genoemd. 40% van de consumenten wil meer neerleggen voor biologische producten in restaurants. Verder gaat het over relevantie voor doelgroepen: generatie X en Millennials vinden duurzaamheid en kwaliteit belangrijk en deze twee groepen eten het meest buiten de deur. Als laatste wordt imago en personeel genoemd. Een duurzame menukaart met biologische producten zou het imago van een ondernemer verbeteren en bijdragen aan het vinden van nieuw personeel.

Inspireren en informeren
Het ministerie organiseert speciale kooksessies tijdens Gastvrij Rotterdam. Op deze manier wil het ondernemers inspireren en informeren. New Generation Chef Marta Marszal maakt bijvoorbeeld gerechten met biologische ingrediënten. Verder is duurzaamheidsexpert Maartje Nelissen aanwezig. Zij licht de voordelen van biologisch uit en de redenen om het op de menukaart te zetten. Ook zal Het Foodservice kanaal het verhaal achter biologische producten vertellen en inspelen op thema’s als smaak, kwaliteit en beleving. Tenslotte is er een Smaakroute. Deze route neemt bezoekers mee langs verschillende standhouders met hun biologisch aanbod.

Foodservice sector cruciaal
“De foodservicesector is cruciaal voor het stimuleren van groei van de biologische markt in Nederland. Naast een positieve impact op de biodiversiteit kiezen horecaondernemers ook voor biologische producten vanwege het gevoel van kwaliteit en smaak”, vertelt Rodger Schoester, kwartiermaker biologisch voor foodservice bij Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Gastvrij Rotterdam is uit een eerdere verkenning gekomen als beurs waar onderzocht kan worden hoe marktpartijen geïnspireerd willen worden op het gebied van biologisch. Uiteindelijk wil de Rijksoverheid met dit actieplan het aanbod van en de vraag naar biologische producten in Nederland laten groeien. Het uiteindelijke doel? Een aandeel van 15% biologisch landbouwoppervlak in 2030 realiseren. Dat is een verdrievoudiging van het areaal en het marktaandeel.

Bron: Out.of.Home Shops