McDonald's transparanter over productieproces

TEGELEN – De herkomst van eten en drinken. Het wordt voor consumenten steeds belangrijker om het fijne hiervan te weten, signaleert McDonald’s. Reden voor de marktleider in out-of-home om een kijkje te geven in het productieproces van haar ijsbergsla. “We willen mispercepties wegnemen”.

Eelco Brandes |

Het zijn de woorden van Eunice Koekkoek, senior consultant communications McDonald’s Nederland. De fastfoodketen lanceerde in het voorjaar van 2013 de landelijke consumentencampagne ‘Ook dat doet McDonald’s’. In lijn daarvan gaf het bedrijf onlangs een rondleiding in het productieproces van de ijsbergsla voor pers en relaties. Sinds jaar en dag vindt dit plaats bij Van Gorp Greenfood in het Limburgse Tegelen waar 90 procent van de sla vandaan komt dat wordt gebruikt voor de hamburgers en de salades.

Vliegen
“We hebben een goed verhaal en dat willen we delen met onze gasten en geïnteresseerden”, aldus Koekkoek. “Het beeld bestaat dat ons eten de hele wereld over vliegt. En kant en klaar wordt aangeleverd, omdat het in onze restaurants altijd zo druk is. Dit willen we wegnemen door transparant de dialoog aan te gaan over herkomst en kwaliteit.”

Afgesloten keuken
Hoewel McDonald’s open over de herkomst en kwaliteit van haar producten wil communiceren blijft de bereiding van de hamburgers en salades in de restaurants in een afgesloten keuken plaats hebben. En niet voor het oog van de consument, zoals momenteel een grote trend is binnen foodservice in binnen- en buitenland.

Concept
Aan het succesvolle format van McDonald’s wordt niet getornd, zegt Koekkoek. “Dan krijg je een heel ander type restaurant. Onze keuken is immers gericht op snelheid en gemak voor de gasten. Wellicht dat McDonald’s het bereidingsproces in de toekomst op een andere inzichtelijk maakt, met bijvoorbeeld een app of met lcd-schermen.”

Bron: Out.of.Home Shops

131760-736_resized_site.jpg