MIJDRECHT – Wie bakt er nog zelf oliebollen? Oliebollenkraam Zelfgebakken in ieder geval wel. Out.of.Home Shops, niet vies van de winterse lekkernij, sloot aan in de rij op een druilerige dag anderhalve week voor kerst. Nog net voor de gekte losbarst.
Van oliebol tot crombol lacht je hier toe, luidkeels bezongen door de Nederlandse smartlap, onder begeleiding van de twee vrienden en uitbaters Danny van Schooneveld en Bas Leen die het feestje compleet maken. “De mensen staan soms voor de kraam te dansen”, horen we roepen.
Al sinds 2017 staan de twee goedgemutste ondernemers gedurende het winterseizoen in hun sfeervolle oliebollenkraam in Mijdrecht, op het parkeerterrein van een grote doe-het-zelfzaak. Van Schooneveld vertelt: “Oliebollen zijn niet meer alleen de traditionele eindejaarslekkernij. Ze behoren nu tot de categorie Wintertijd.” De kraam is al vanaf half oktober open. “Dan is het ook meteen druk. We horen de klanten zelfs zeggen dat ze ons hebben gemist. Ze komen van heinde en verre.”
60.000 oliebollen
Het tweetal weet met zo’n 60.000 oliebollen per jaar wel wat het beste recept voor de lekkerste oliebol is. “Altijd met de grootste precisie, en vooral het grootste plezier, bereid voor de perfecte bite”, zegt Van Schooneveld lachend. De twee heren staan vaak met drie tot vier mensen te bakken. “In totaal werken er 20 mensen mee, die zich bezighouden met inpakken, verpakken, bijvullen van de pannen, het mixen van het beslag. Dat beslag (20 kg per keer) laten we rijzen in emmers van 60 kg inhoud waar we maximaal 180 oliebollen van maken. Gemiddeld is een oliebol 105 gram. Geen kleine jongens. De meest gewilde is nog altijd de oliebol met – precies de goeie hoeveelheid – krenten en rozijnen, naar een oud recept. De kunst is dat het beslag zo luchtig mogelijk is, dus we blijven finetunen met de baktemperatuur en de rijstijd van het beslag.”
Meer smaken
Naast de bekende variaties introduceren de sympathieke Van Schooneveld en Leen de crombol, een variatie op de crompouce, en de stracciatellabol met yoghurt en chocola. Van Schooneveld: “Ik weet zeker dat dit een hit zou zijn als iedereen deze spinoff zou proeven. Voorop staat dat we ambachtelijk werken – we doen alles met de hand – en veel plezier hebben in het bakken, kwaliteit gegarandeerd.”
Verwachting
De prijsstijgingen hebben ook hun effect op de oliebol. “Dit is voornamelijk vervelend voor de klant, omdat die moet betalen, maar wij houden de prijs opzettelijk iets lager”, vertelt Van Schooneveld. “Klanten kopen er niet minder om merken wij. Wel dat we meer last hebben van de aanhoudende regen, maar alsnog verkopen wij ieder jaar meer dan het jaar ervoor.”
Bron: Out.of.Home Shops