Premium huismerkproducten vangen margeverlies op | Out of Home Shops

Premium huismerkproducten vangen margeverlies op

VUGHT - Door de toegenomen concurrentie tussen supermarkten in de afgelopen decennia is er druk komen te staan op de prijzen van huismerkproducten. Met als gevolg dat retailers hun prijzen verlaagden. 

Het waardeverlies hebben retailers deels opgelost door de introductie van producten met toegevoegde waarde onder private label. Dat vertelt Koen de Jong, managing partner van IPLC. “Huismerken die voorheen goed rendeerden en concurreerden met discountretailers zijn in prijs naar beneden gegaan. Supermarkten hebben gezocht naar oplossingen om dat margeverlies te compenseren. Daarom zijn ze met die ‘ value added private labels ’ ( vapl ) gekomen”, vertelt de huismerkexpert. Het gaat dus om private labels die hoger zijn geprijsd dan de standaard huismerkproducten. Denk aan premium- of biologische producten. “Supermarkten kunnen op deze producten een betere marge behalen. De verloren marge kunnen ze daarmee deels compenseren.” Een andere reden van supermarkten om met vapl’s te komen, is om zich te diversifiëren van concurrenten. “Zo kunnen ze met producten komen die een andere formule bijvoorbeeld niet heeft of een kwalitatief beter product.”

Omgekeerd verhaal
Albert Heijn introduceerde vorig jaar meer dan 1200 nieuwe huismerkproducten. Dat zijn er beduidend meer dan de gemiddelde A-merkproducent doet. “Vroeger kwamen de innovaties voornamelijk van de merkproducenten, maar dat verhaal is omgekeerd. Inmiddels komen de meeste innovaties van de supermarkten zelf.” Dat komt volgens de huismerkenexpert enerzijds doordat het voor A-merken moeilijker is om vaak met een introductie te komen, doordat onder meer veel kosten worden gemaakt voor marketingdoeleinden. “Dat geldt in mindere mate voor een supermarkt. Die innoveert intuïtief en hoopt dat het gaat verkopen”, zegt De Jong. Anderzijds zijn supermarkten heel erg verbonden met hun producenten. “Samen pikken ze snel trends op en introduceren ze innovatieve producten tegen een lage prijs”, aldus De Jong. “De drempel om te innoveren is bij private label lager.”

Promoties
Voor supermarkten zijn huismerken renderend en is de kannibalisatie van huismerken op A-merkproducten interessant. De Jong: “Toch hebben supermarkten de A-merken nodig, want daarvoor komen consumenten naar de winkel toe. Ze worden gelokt door allerlei reclames en promoties.”  Toonaangevende supermarktondernemers hebben de producten die vorig jaar zijn geïntroduceerd door A-merkproducenten onder de loep genomen. Uit deze enquête van Levensmiddelenkrant zijn per categorie de producten met de hoogste scores naar voren gekomen als de Beste Introducties 2017

Bron: Levensmiddelenkrant