‘Consumenten bewuster met eten bezig’ | Out of Home Shops

Was ist neu? Anuga toont de nieuwste ontwikkelingen in de foodbranche

‘Consumenten bewuster met eten bezig’

KEULEN - De Anuga-beurs in Keulen is een begrip in de wereld van de voedselbranche. Dit jaar bestond de beurs precies een eeuw en toonde, net zoals 100 jaar geleden geleden, de nieuwste ontwikkelingen en producten op het gebied van eten, drinken en verpakkingen. De redactie van Levensmiddelenkrant trok stevige schoenen aan en stapte door de 284.000 vierkante meter aan expositieoppervlakte.

Tussen de 7.500 exposanten uit 106 verschillende landen bezochten wij bedrijven uit Nederland; daaruit blijkt dat het kleine landje aan de Noordzee niet onder hoeft te doen voor landen als Duitsland of Frankrijk qua productvariatie, export en innovatie. Uiteraard waren de Nederlandse kaasmakers goed vertegenwoordigd, waarbij de ceo van Beemster, Wim Betten, vertelde dat het bedrijf volgend jaar alle producten volledig gmo-vrij zal produceren. Dit betekent dat er geen genetisch gemodificeerde organismes gebruikt worden tijdens de productie. Daarnaast presenteerde Boermarke vegan softijs en toonde als innovatie donuts met roomijs die komend voorjaar op de markt worden gebracht. Peeters Produkten, producent van onder andere Duo Penotti, liet smeerpasta’s met minder suiker zien én introduceerde nieuwe smaken voor de zomer- en winterperiode, zoals banaan-kokos en speculoos-cappuccino. Harold van Strijen, salesmanager bij het bedrijf: “De consument gaat steeds bewuster om met voeding, maar kiest daardoor ook bewust voor een guilty pleasure, zoals een boterham met pasta.”

Insectenballetjes
Naast Nederlandse bedrijven waren er exposanten uit alle hoeken van de wereld, van Azerbeidzjan tot Nieuw-Zeeland, alle met lokale producten en gloednieuwe innovaties. Zo werden de bezoekers onder andere voorgesteld aan bierazijn, colawijn, sparkelende koffie, krekels in chocolade, insectenballetjes, cannabisijsthee, donkerpaarse gin en chardonnayijs. Tussen de innovaties waren ook Nederlandse producten te vinden, zoals de eerdergenoemde donuts met roomijs, maar ook kaasballetjes van Cheesepop die als snack of voor in salades dienen, en de Tostini van Mora. Een ‘dichte’ tosti die in de broodrooster afgebakken kan worden.

Groen en rood
Volledig in lijn met de hedendaagse ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid, gezondheid en het tegengaan van verspilling, waren er op de beurs allerhande veganistische producten te vinden, van sauzen tot vleesvervangers en van zuivelvervangers tot plantaardige frisdranken. Maar ook chips van kokos, ‘kaas’ van planten en organisch ijs van pompoen en sinaasappel. Naast de ‘groene’ producten konden vleeseters kiezen uit een zeer uitgebreide selectie verse vleeswaren, diepgevroren vlees en houdbare vleeswaren, waaronder de knakworsten en hotdogs van Zwanenberg. Met andere woorden, op Anuga 2019 stond voedsel in alle geuren, kleuren, smaken en vormen centraal. Dat zal over honderd jaar nog steeds zo zijn, maar de producten die er dan gepresenteerd worden, zullen ongetwijfeld van een geheel andere orde zijn dan nu.

Bron: Levensmiddelenkrant