Veel aandacht voor convenience tijdens Horecava 2019 | Out of Home Shops

Volledige Rai voor eerst in twaalf jaar weer gevuld tijdens horecabeurs

Veel aandacht voor convenience tijdens Horecava 2019

AMSTERDAM – De voorbereidingen voor Horecava 2019 zijn in volle gang. Het programma is rond en de meeste exposanten hebben een plek veilig gesteld. Het is nog een kwestie van de puntjes op de i zetten. De organisatie is ambitieus, want met een volledig gevulde Rai en een andere indeling, hoopt Horecava in 2019 op fors meer bezoekers.

Out.of.Home Shops sprak met beursmanager Luuk Scholte over alle noviteiten van Horecava in 2019.

Horecava 2019 komt er weer aan, wat kunnen we verwachten?
“In elk geval komt er 12.000 vierkante meter extra vloeroppervlakte bij. Voor het eerst sinds 2006 gaan we de Rai weer helemaal vullen tijdens de Horecava. En het Rai complex is inmiddels groter dan destijds. De bezoekers kunnen vanaf dit jaar weer een rondje lopen en gebruik maken van een extra entree. Dat vinden veel bezoekers een voordeel.”

Waar gaat de bijgekomen ruimte mee gevuld worden?
“De verschillende segmenten krijgen veel duidelijker een plek en zal er ruimte ontstaan voor petrol en convenience, waarbinnen horeca een steeds grotere rol speelt. We willen op die manier een bredere doelgroep bereiken en ook meer bezoekers trekken. Daar creëren we met de extra hallen ruimte voor. Er vinden diverse vernieuwingen plaats om de segmenten beter tot zijn recht te laten komen. Zo wordt het segment fastsFast Service nieuw leven ingeblazen door het in een andere hal te plaatsen. Aansluitend aan de hal Fastsast Service krijgt fFast cCasual de ruimte. Vorig jaar was dit gevestigd in hal 9, maar op deze locatie kwam dat segment onvoldoende tot zijn recht. Nu krijgt het een mooie plek omdat dit een steeds belangrijker onderdeel binnen de horeca wordt. Omdat thuisbezorging en alle aanverwante technieken inmiddels niet meer weg te denken zijn uit de branche, richten we hal 9 dit jaar in onder het thema food mobility & delivery. Verder maken we ruimte voor start-ups middels een speciaal platform in het StartupLAB.”

Hoe zit het met de dranken?
“Anders dan voorgaande jaren vinden we dranken niet meer bij binnenkomst rechts. We hebben twee aparte hallen vrijgemaakt voor dranken. De ene hal wordt volledig ingericht voor brouwers van craft- en speciaalbieren. In de andere hal vinden we de spirits en gedistilleerde dranken. Binnen bier hebben we tevens een mooie samenwerking met Brewdog en de Bierfabriek. Zij gaan koken en laten zien welke bieren het beste bij welke gerechten passen. Hier gaat het echt over foodpairing. Het biersegment krijgt met deze nieuwe indeling een geheel nieuwe impuls.”

Hoe zit dat met de aparte aandacht voor convenience?
“We zijn erg blij dat we het segment convenience serieus aandacht kunnen geven. Dat doen we op verschillende manieren. Op het InnovationLAB presenteren we een nieuw thema High Traffic Convenience in samenwerking met Lekkerland, AB Interieurbouw, Rational, Arla en Ijsmanschap. We laten hier het nieuwe concept zien van Happy Italy to go en een vernieuwend shopconcept voor high traffic locaties zoals treinstations. Daarnaast organiseren we voor het eerst een Convenience Dag op de maandag. Die dag zal onder andere branchevereniging BETA in samenwerking met Convenience Connected (bestaande uit GfK, IRI en Orange Peak Company), de bezoekers bijpraten over de laatste ontwikkelingen in die branche. We hopen hiermee een bredere doelgroep aan te spreken. De Horecava is namelijk ook voor petrolondernemers een hele goede plek om inspiratie op te doen.”

Jullie lanceren ook een nieuw initiatief om de Horecava na sluitingstijd een vervolg te geven in Amsterdam..
“We zijn een samenwerking gestart met de Ondernemersvereniging van de Reguliersdwarsstraat in Amsterdam om ook na de beurs het netwerken op een ongedwongen wijze voort te kunnen zetten. Op bedrijfsniveau worden altijd veel borrels georganiseerd in de avonduren als de beurs gesloten is. Wij dachten: waarom faciliteren we dit niet zelf door al die beursbezoekers bij elkaar te brengen in een straat, de Reguliersdwarsstraat, een hele gevarieerde horecaplek in Amsterdam en dus ook voor de bezoeker een fantastische plek om de Amsterdamse horeca te verkennen.”

Zijn er op technologisch vlak nog vernieuwingen doorgevoerd?
“We hebben de Horecava-app waarmee je je beursbezoek kunt voorbereiden sterk verbeterd. We gaan op basis van belangstelling en achtergrond meer gesegmenteerd communiceren. Nieuw in de app is de matchmaking functie. Waarbij bezoekers en exposanten afspraken kunnen inplannen om zo het maximale uit hun beursbezoek te halen. Ook kun je in de app beter je locatie bepalen en routes aanmaken onder behoud van jouw voorkeuren. Verder gaan we een test uitrollen met gezichtsherkenning middels een fastlane, waardoor er in de toekomst minder wachttijden moeten ontstaan bij de entrees."

Hoe gaan jullie ervoor zorgen dat die extra bezoekers naar de beurs komen?
“De core blijft de klassieke horeca bezoeker en daar ligt ook voor ons nog steeds veel potentie. Daarnaast zetten we breder in op andere doelgroepen, zoals vanuit het convenience segment. En we bieden extra faciliteiten zoals ik al noemde. De beurs is dermate groot gegroeid dat een tweedaags bezoek, inclusief bezoek aan de stad en met een overnachting, inmiddels een interessant gegeven is voor die bezoeker die het maximale uit zijn beursbezoek wil halen. Verder zullen we bezoekers die al langere tijd niet meer zijn geweest, weer actief te benaderen. We willen ze laten zien dat de beurs de afgelopen jaren een duidelijke professionaliseringsslag doorgemaakt heeft en dat het echt de moeite waard is om de Horecava te bezoeken.”