‘Dit brengt de categorieën bakery en confectionary echt bij elkaar’

De Graaf Bakeries brengt verse mars-cookies in het schap

SPAKENBURG - De Graaf Bakeries lanceert de eerste verse Mars-cookies van Europa. Met de echte originele ingrediënten. Vol trots vertelt het team over de nieuwe introductie die vanaf 1 april bij de Wild Bean Cafes van bp verkrijgbaar is. “Deze cookies zijn echt te lekker om niet meteen op te eten.”

Dat meent Christel van Zalk, category development manager bij De Graaf Bakeries. Samen met Jacques van Diermen, commercieel manager De Graaf Bakeries en Bobby Boersma, foodservice manager van het Wild Bean Cafe, vertelt ze over de nieuwe introductie. De consument kan kiezen uit vier varianten: Twix, Snickers, M&M’s peanut en M&M’s choco. De Graaf Bakeries werkt daarvoor met de originele Mars-ingrediënten. Er zijn dus echte M&M’s chocopastilles of de vloeibare karamel van de Twix en Snickers in de cookies verwerkt. Het karakter van de koekjes komt, naast die unieke samenwerking met de grote producent, echt voort uit de versheid van het product. Als bevroren balletjes deeg worden de producten geleverd, waarna ze op locatie in 12 minuten worden afgebakken tot chocolade cookies van 8 centimeter breed. “Hoe lekker is het om zo’n cookie op deze manier te kunnen bieden; nog een beetje warm, een zachte binnenkant met vloeibare karamel, maar wel met een lekkere crunchy buitenkant?”, verbeeldt Van Zalk.

Sterkste merken
“Houdbare koekjes zag je al wel voorbijkomen, maar dit is de eerste keer dat ze vers vanuit een bakkerij op locatie worden afgebakken”, vervolgt ze. Van Diermen vult haar aan: “Voor deze vier smaken hebben we bewust gekozen, na het doen van een speciaal marktonderzoek. Dit blijken de sterkste merken van het Mars-portfolio, qua bekendheid en in verkoop. De Mars en Bounty staan voorlopig op de reservebank. Mocht de lancering een succes blijken, gaan we kijken naar de ontwikkeling van die merken in cookie-vorm.”

Voor de samenwerking volledig kon beginnen moesten er nog wel stappen worden gezet in de bakkerij van De Graaf Bakeries. “We hadden al een IFS higher level-certificering, maar door de samenwerking met Mars zijn we nog een stap verder gegaan”, vertelt Van Zalk.

Gat in de markt
Bp Nederland heeft de primeur om de Mars-branded cookies aan de man te brengen bij haar bakeries ‘Wild Bean Cafe’.
Boersma ziet het product als gat in de markt: “Ik werk al negen jaar bij bp en heb ook confectionary onder mijn hoede gehad. Dat is toch een categorie die steeds meer onder druk komt te staan, want mensen zijn zich steeds bewuster van wat ze tot zich nemen. Tegelijkertijd zien we dat de bakery steeds sterker wordt, dus wat dat betreft kan dit product die twee categorieën heel goed samenbrengen.”

In de cafés komen ook speciale Mars-branded meubels waarin de producten gepresenteerd worden. De cookies worden per twee stuks verpakt in een 100 procent recyclebare papieren zak. “Dat is toch wel even spannend, want normaal zit er een plastic venster in. De consument ziet toch graag wat hij koopt. Maar we hebben nu wel een verpakking die volledig vrij is van plastic. Hiermee lopen we vooruit op de wetgeving rond het gebruik van single use plastics . En daardoor zien de cookies er misschien ook juist ambachtelijk uit, zoals je vroeger bij de bakker een zakje meekreeg. Dat is wel erg leuk”, zegt Van Diermen.

American style
Het product speelt ook volledig in op de populariteit van de ‘American bakery’. “In de loop van de tijd zie je toch veel invloeden van bijvoorbeeld Starbucks en McDonald’s die naar Europa zijn getrokken. Daarin worden koekjes steeds populairder en als exclusieve producent, verpakker en distributeur in Europa willen we op den duur zeker de stap naar een groter marktgebied maken”, vertelt Van Diermen.
Ook Boersma denkt dat dit product daarvoor erg geschikt is: “Vaak is het toch zo dat als ze in andere landen op zoek gaan naar wat zij aan de man kunnen brengen, ze regelmatig producten uit de American bakery-range willen. De American style, met een crunchy buitenkant en een zachte kern, maakt het heel geschikt om zo door te kopiëren naar faciliteiten buiten de grens.”

Bron: Out.of.Home Shops