Lipton kiest voor gerecycled plastic | Out of Home Shops

Lipton kiest voor gerecycled plastic

ROTTERDAM - Komend jaar worden alle 60 miljoen plastic flessen van Lipton gemaakt
van 100% gerecycled plastic en volledig recyclebaar. Dat maakte Lipton bekend tijdens de jaarbijeenkomst van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

Met deze stap is Lipton het eerste frisdrankmerk in Nederland dat circulaire verpakkingen op een dergelijke schaal realiseert. De nieuwe flessen worden gemaakt van het materiaal rpet2. Doordat het produceren van nieuw plastic niet meer nodig is, draagt Lipton bij aan het reduceren van de totale plastic consumptie. Het bespaart 1.400 ton aan nieuw plastic per jaar. In totaal gaat het jaarlijks om 60 miljoen flessen in Nederland die gemaakt worden van rpet. De productie van deze flessen zorgt daarnaast voor meer dan 40 procent minder CO2-uitstoot dan nieuw plastic. De Europese doelstelling is om alle Lipton-flessen vanaf 2023 te maken van gerecycled plastic. Lipton Benelux zou dan koploper in Europa zijn.

Samen
Joost Houben, marketing director refreshment Benelux bij Lipton zegt: “Wij zijn trots dat we nu al kunnen aankondigen dat alle plastic flessen vanaf 2020 voor 100 procent gemaakt zijn van gerecycled plastic en volledig recyclebaar zijn. Lipton vervult daarmee de voortrekkersrol binnen de sector in Nederland én voor Lipton wereldwijd. We hopen hiermee ook andere merken en bedrijven te inspireren om op korte termijn grote stappen te zetten op het gebied van duurzaamheid. We kunnen de hele keten alleen verduurzamen als we het samen doen.”

FNLI Award
Het merk organiseert op actieve wijze verschillende opruimacties waarbij consumenten en medewerkers worden betrokken om iedereen bewust te maken van de omvang van de uitdagingen en gedragsverandering te stimuleren. Daarnaast is Lipton sinds dit jaar gestopt met het gebruik van plastic rietjes en deksels in alle cocktails en plastic stampertjes in de horeca. De combinatie van deze initiatieven leidden tot een FNLI Award-nominatie voor het Lipton-team. De award is een belangrijke vorm van erkenning vanuit de bredere Nederlandse levensmiddelensector op het gebied van duurzaamheid. Die prijs werd overigens gewonnen door Ad Jansen, stafmedewerker Logistiek bij Suiker Unie.

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops