Horeca

‘Freshly Chopped biedt next level fastfood'

[SPECIAL: KLAAR VOOR DE START] KAAG – Geen Irish breakfast met gebakken bonen en bloedworst of colcannon met een flinke klont boter, maar verse salades en smoothies vormen de kern van de Ierse franchiseformule Freshly Chopped. Binnenkort opent de eerste Nederlandse vestiging. In Leiden worden straks de salades vers samengesteld en ‘gechopped’ in het zicht van de klant. Directeur en oprichter van Fresh Food Fast Company Hans Wingender, die de uitrol in Noord-Europa mogelijk maakt, legt uit wat het concept van Freshly Chopped is en zet zijn plannen uiteen.

Renée Salome |

Wat is het concept van Freshly Chopped?
“Het concept komt uit Ierland en is negen jaar geleden bedacht door een sportman die op zoek was naar een gezonde maaltijd, maar die niet kon vinden. De afgelopen vijf jaar is het aantal restaurants gegroeid naar ruim vijftig vestigingen in Ierland en inmiddels wordt het concept ook uitgerold in het Verenigd Koninkrijk. En binnenkort dus ook in Nederland. Freshly Chopped biedt next level fastfood. Binnen het segment QSR (Quick Service Restaurants) positioneert Freshly Chopped zich als de gezonde variant. De salades worden vers bereid door onze ‘choppers’; medewerkers die alle ingrediënten met een mezzaluna ter plekke fijnhakken en samenvoegen. Hier komt zoveel geur en smaak bij vrij! Klanten kunnen vervolgens kiezen uit twaalf soorten dressings. De salades kunnen binnen worden genuttigd, maar je kunt ze ook meenemen. Doordat alle ingrediënten zijn gehakt, zijn de salades makkelijk te eten, wel zo handig voor onderweg of op kantoor.”

Kun je voorbeelden geven van de gerechten die op het menu staan?
“We maken salades die gasten zelf kunnen samenstellen en die in een bowl of op een wrap worden geserveerd. Er is een maaltijd voor elk moment van de dag, dus naast de salades bieden we ook smoothies en açaibowls, en warme gerechten als hot pots en choppito’s – healthy burrito’s. Er wordt geen frisdrank geschonken, zoveel suiker past niet bij het concept.”

Ierland associëren we met soda bread, Irish stew en Guinness. Hoe past dit concept in die traditie?
“Ierland is inderdaad een traditioneel land, maar inmiddels zijn er veel multinationals naartoe verhuisd. Hierdoor is Ierland een moderner land geworden, waar een concept als dit goed aanslaat.”

Hoe ben jij met dit concept in aanraking gekomen?
“Ik wilde na twintig jaar bij KFC te hebben gewerkt voor mezelf beginnen.
Vanuit mijn eigen bedrijf Fresh Food Fast Company ben ik gaan kijken naar een merk dat relevant en toekomstbestendig is. Uiteindelijk stuitte ik op Freshly Chopped, dat net op zoek was naar een partij die hun concept kon laten groeien. Uiteindelijk heb ik de rechten voor Noord-Europa gekregen.”

Waar en wanneer opent de eerste zaak?
“In Leiden, vlakbij het station. We richten ons voor de opening op eind februari, maar het wordt nog lastig alle materialen tijdig binnen te krijgen. De zaak krijgt een entree met counter waar gasten hun salades snel kunnen afhalen; hier komen ook wat staplekken. In het midden en achter in de zaak komt zitplek voor circa zesentwintig gasten. We zorgen voor wat luxere stoelen, zodat gasten er ook met een laptop op schoot een salade kunnen nuttigen.”

Is het concept aangepast aan de Nederlandse markt en zo ja: op welke manier?
“Zeker. Zo houden Ieren van dikke plakken bacon bij het ontbijt, terwijl Nederlanders hun bacon liever knapperig hebben. De grote, lauwwarme tomaten met champignons passen ook niet bij de Nederlandse smaak. Zelfs in het ontwerp doen we kleine ingrepen. Het groen en wit van Freshly Chopped verbeelden de frisheid en versheid van de maaltijden. Maar Nederlanders houden van gezelligheid, dus maken we het interieur iets warmer. Het belangrijkste blijft echter het ‘theater’ van food. Daarmee bedoel ik de beleving die Freshly Chopped biedt, met speciaal voor de gast gemaakte salades die in het zicht worden ‘gechopped’.”

Heb je al geïnteresseerde franchisenemers gevonden?
“We zijn wel in gesprek met geïnteresseerden, maar de eerste drie vestigingen – die we voor de zomer willen openen – worden company stores . Mensen willen toch eerst kijken hoe het gaat. We hebben voor dit jaar in totaal tien Nederlandse vestigingen op de planning staan, daarna gaan we de rest van Noord-Europa veroveren.”

Bron: Out.of.Home Shops

mwfeb19-012539.jpg
mwmch19-035050.jpg