Heineken zet vers bier in het koelschap

ZOETERWOUDE – In 33 winkels van verschillende formules komt maandag een nieuwkomer in het koelschap: Heineken Extra Vers. Aan de receptuur is niets veranderd, maar de keten is volledig anders.

Extra Vers is niet regulier Heineken-bier, extra beschermd tegen tijd, temperatuur en licht. Zo blijft de smaak van vers bier uit de brouwerij behouden, zeiden meesterbrouwer Willem van Waesberghe en retaildirecteur Evelien Sanders bij de presentatie in de brouwerij in Zoeterwoude donderdag.

Paradepaardjes
Heineken introduceert haar nieuwe bier, met een adviesprijs van 1,09 euro (een index van 180 ten opzichte van haar reguliere flesje) in flesjes van 30 milliliter in 33 winkels. Hoogvliet, Dekamarkt, Jumbo en Dirk doen mee aan de eerste test, alsmede de bijbehorende webwinkels en dus ook afhaalpunten, zoals de Jumbo pick up points. 
Marktleider Albert Heijn ontbreekt in het rijtje. De Zaanse formule wacht het nieuwe product liever af. Jammer, zegt Sanders, maar de winkels die geselecteerd zijn, zijn hele mooie winkels om het nieuwe bier te presenteren, aldus Sanders. De winkels zijn paradepaardjes, aldus de retaildirecteur, waarbij ze verwijst naar de Dekamarkt in Velsen en de Jumbo Foodmarkt. Uitrol buiten de retail is nu nog niet aan de orde, maar Sanders sluit niets uit. "We gaan eerst zien hoe succesvol het wordt in de supermarkt."

Verpakking
Anders aan Heineken Extra Vers is het etiket, de koelketen tussen brouwerij en supermarkt-dc en de papieren verpakking om de fles. Deze draagt bij aan behoud van de verse smaak, die volgens Waesberghe één maand na aankoop te garanderen is. De bescherming tegen temperatuur en licht gebeurt ook door een tray waarin de biertjes per twaalf verpakt worden.

Transport
Voor de bierbrouwer is gekoeld transport volledig nieuw, zegt Sanders. “Tot en met het bottelen is alles volledig hetzelfde, daarna splitsen de lijnen op. Volgens Sanders waren er flinke investeringen nodig om het koeltransport te realiseren. De vervoerstijd is de helft korter door rechtstreeks vanuit de brouwerij naar de supermarkt-dc’s te rijden. Daarna gaat het bier direct naar de verschillende winkelpunten. Voor de supermarktorganisaties verandert er weinig, anders dan dat er een nieuw product in de koelketen komt, zegt Sanders. De belangrijkste uitdaging voor Heineken steekt in de nieuwe koelketen. Daarom is in eerste instantie gekozen voor een selectie supermarkten in hoofdzakelijk de Randstad om de keten te testen en zo nodig bij te stellen.

Sappen
Het bier wordt gepresenteerd bij de sappen. Een plek waar doorgaans geen bier in de supermarkt te vinden is. Er moet dan ook duidelijk aangegeven worden dat het om alcoholverkoop gaat, zegt Van Waesberghe.

Taptheaters
De campagne rond Heineken Extra Vers begint maandag 16 november. Om in de supermarkten waar het bier staat de nieuwe variant te promoten, gaan er Taptheaters rondrijden. Dit zijn tapbarretjes waar een tmeestertapper in de winkel laat zien hoe Heineken Extra Vers gemaakt wordt. De klant krijgt het bier in de dichte fles, met papieren wikkel mee, om bij de kassa af te rekenen.

Buitenland
Het is dan wel de eerste keer dat Heineken haar eigen Hollandse merk in het koelschap zet, in het buitenland is er al ervaring opgedaan met vers bier. In Hongarije met Soproni en in Spanje met Cruzcampo. Daar zijn verse varianten ongeveer een jaar geleden geïntroduceerd. De timing in Nederland is nu goed, zegt Sanders. “Er is reuring in de hele biercategorie. Dit is het juiste moment voor een nieuwe impuls.”

Bron: Levensmiddelenkrant/Out.of.Home Shops