Initiatief voor bedrijfscatering verplaatst naar eind oktober

ROTTERDAM - Om cateraars een hart onder de riem te steken, zetten Unilever Food Solutions en andere fabrikanten een actie op poten die werknemers weer terug naar het bedrijfsrestaurant moet trekken. #SAMENLUNCHEN heet het initiatief, dat inmiddels ondersteund wordt door tientallen cateraars.

Eigenlijk zouden ze begin september van start gaan. Na de versoepelde maatregelen leek het verantwoord om de campagne #SAMENLUNCHEN te lanceren. Maar de persconferentie van half augustus gooide roet in het eten. Sharon Reijmers, salesverantwoordelijke bij Unilever Food Solutions: “Zolang de overheid sterk aanraadt om thuis te werken, schuiven we het door. De planning is nu om eind oktober de campagne te lanceren, maar we moeten tegen die tijd zien of dat mogelijk is.” Intussen wordt achter de schermen alles voorbereid, zowel bij initiatiefnemer Unilever Food Solutions, als deelnemende fabrikanten en cateraars.

Take my bread away
Dat de coronacrisis een grote impact heeft op de cateringbranche, is algemeen bekend. Volgens de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) verloren bedrijfsrestaurants, een belangrijk afzetkanaal voor cateraars, in de eerste fase van de crisis gemiddeld 80 procent van hun omzet.

Bovendien missen werknemers het sociale aspect tijdens het thuiswerken, wijst onderzoek van Motivaction uit. Reijmers: “Om collega’s te stimuleren om weer samen te lunchen in hun bedrijfsrestaurant – op afstand uiteraard – of om lunch af te halen bij hun cateraar op het werk of op school, hebben we met fabrikanten het initiatief #SAMENLUNCHEN op poten gezet.
Ludieke slogans zoals Take my bread away en Laat die tosti ham-kans niet liggen moeten consumenten gaan triggeren. Als we straks live gaan, wordt de campagne landelijk uitgerold. Voor deelnemers zijn er veel online- en offlinematerialen beschikbaar ter ondersteuning. De website www.samenlunchen.nl is nu nog gericht op cateraars, maar zal zich dan meer focussen op consumenten.”

Zeventien fabrikanten hebben zich inmiddels bij het initiatief aangesloten, zoals Coca-Cola, Red Bull en Johma. Ook tientallen cateraars nemen deel, waaronder Cater Concept. Manager new business & development Jeroen Albers: “Het is heel goed dat er landelijke aandacht komt voor het feit dat onze branche in zwaar weer verkeert. Onze opdrachtgevers zijn vooral kantines in scholen en bedrijven. Wij bekijken momenteel hoe we hen in het licht van de campagne straks het beste kunnen voorzien van extra ondersteunende promoties per locatie. Denk bijvoorbeeld aan leuke goodies die gericht zijn op eten en drinken.”

Ook category manager bij cateraar Compass Group Manouk Stet bereidt zich voor op de landelijke uitrol: “Wij doen altijd al veel salespromotie voor onze leveranciers op locatie, dus dit initiatief past goed bij ons. We vinden het een superidee!”

Dit artikel verscheen eerder in Out.of.Home Shops. Abonneren? Klik hier.