Appèl wil nog duurzamer en zet stappen met TU Twente

Koffie- en sappenbar Appèl helemaal vega

ENSCHEDE – Appèl heeft een koffiecorner geopend met een volledig vegetarisch assortiment. De formule is gevestigd in de nieuwe Technohal Technische Universiteit Twente en heeft de naam Lemons & Beans.

“Om tot een zo passend mogelijk assortiment te komen, hebben we eerst goed gekeken naar de doelgroep. Zij zijn veel bezig met gezondheid”, vertelt rayonmanager Dave Tabois van Appèl. De hal is de thuishaven voor studenten van de opleidingen Technische Geneeskunde, Biomedische Technologie en Gezondheidswetenschappen. Daarnaast is het een ontmoetingsplek voor iedereen die iets met ‘Health’ op de UT te maken heeft. Appèl is gevraagd om de horecavoorziening op deze nieuwe locatie te realiseren. “We willen deze plek bijzonder maken ten opzichte van onze andere koffiecorners op de campus”, aldus Tabois.

Bij Lemons & Beans speelt beleving een belangrijke rol. “De geur van versgemalen bonen komt je direct tegemoet”, zegt Appèl. Achter de bar werkt een barista die koffie vers bereid met pistonmachines. Plantaardig speelt hierin een belangrijke rol. De specials zijn altijd plantaardig, zoals de ‘Almond Banana’ of ‘Coconut Matcha’. Naast verse koffie kan de consument er terecht voor verse thee en groente- of fruitsmoothies. De rest van het assortiment is duurzaam. Lemons & Beans biedt vegetarische en veganistische Grab&Go-producten.

Gezond concept
Vorig jaar rolde Appèl FoodCity uit binnen de campus van de Universiteit Twente. Dit concept staat voor gezond, trendy, internationaal, lokaal en vernieuwend eten en drinken in een hippe, urban omgeving. “Iedere locatie heeft hierbij zijn eigen identiteit in sfeer en aanbod”, zegt Appèl. “Het interieur, dat Appèl zelf heeft ontworpen met partner Verel, is helemaal afgestemd op het concept. Alle apparatuur heeft Appèl hergebruikt van andere locaties. De koffiecorner is een moderne, warme plek om te zijn. Er zijn fijne zitplekken gemaakt waar studenten en medewerkers met hun koffie en takeaway lunch heerlijk kunnen werken, overleggen of bijpraten.”

De TU en Appèl kunnen elkaar goed vinden in het thema duurzaamheid. Het verpakkingsmateriaal dat Appèl op dit moment gebruikt is gedeeltelijk duurzaam en de cateraar heeft de doelstelling om uiteindelijk 100 procent gebruik te maken van duurzame disposables. Hiervoor gaan de universiteit en Appèl samenwerken met de lokale afvalverwerker. Appèl: “Naast volledig vegetarisch is de koffiecorner straks dus ook volledig duurzaam.”

Markies verbindt acties aan gezondheid
Appèl introduceerde onlangs ook vitaliteitsacties in het onderwijs, met zijn formule Markies. De acties zijn bedoeld om meer bewustwording te creëren bij leerlingen en studenten over vitaliteit. Diëtist Michelle Dingemanse is de bedenker. “Iedere actie heeft als doel om leerlingen bewust te maken op de thema’s beweging, duurzaamheid, geluk of bewuste keuzes”, zegt ze. “Door QR codes op signing te scannen vinden de leerlingen meer informatie en diepgang over een bepaald thema op de blog van Markies Catering.”

De eerste actie ging 28 oktober van start, met de naam Move & Be Happy. Leerlingen en studenten leren wat er gebeurt als ze langer dan 10 minuten bewegen. Deze overige acties vinden nog dit jaar in alle schoolkantines plaats:

  • Be Cool Be Sustainable: een kortingsactie waarbij Markies Catering leerlingen stimuleert om voor een plantaardig product te kiezen.
  • Happy Choice: de bewuste keuze duidt Markies op het menu aan met één of twee vinkjes. “Tijdens deze actie stimuleren we leerlingen om een betere keuze te maken door te kiezen voor een product met een vinkje.”
  • Challenge Yourself: vitaliteit is niet enkel gezond eten. Daarom richt Markies zich ook op de onderdelen bewegen, ontspanning en sociale steun. “Met deze challenge dagen we leerlingen uit om meer te bewegen door te dansen of de telefoon eens weg te leggen in de pauze.”

Bron: Out.of.Home Shops