Onderweg

'Shop van de toekomst verkoopt broodjes’

MOORDRECHT - Vijf jaar na de verbouwing van tankstation Peut aan de Ambachtsweg in Moordrecht begonnen de handen van ondernemer Erik Lagendijk te jeuken. “Food wordt steeds belangrijker bij tankshops.” De traditionele tankshop heeft daarom ruimte gemaakt voor een Délifrance-corner waar bezoekers versbelegde broodjes kunnen kopen.

Lisa van der Linden |

Out.of.Home Shops sprak met Lagendijk over de vernieuwingen in het tankstation dat in een week tijd werd verbouwd. De ondernemer heeft de verbouwing precies gepland tijdens een wegafsluiting, waardoor het aantal klanten toch al daalde.

Waarom is gekozen voor Délifrance?
“Er zijn een hoop formules die versbelegde broodjes bieden, maar ik wilde graag een sterke naam neerzetten. Délifrance was naar mijn mening de enige optie, ook vanwege het assortiment”, vertelt de ondernemer. “De klanten kennen de formule, het brood en het aanbod is traditioneel. We gaan aan de slag met specialiteiten en andere zoete lekkernijen die alleen bij Délifrance te vinden zijn. Dat is bekend voor de klant.”

Waarin onderscheidt deze shop zich van andere?
“Deze tankshop is gevestigd op een industrieterrein waar we geen concurrentie hebben. Er zijn wel veel klanten die tijdens de pauze lunch komen halen. Om een toekomstwaardige shop neer te zetten, moet je broodjes verkopen. Food wordt namelijk steeds belangrijker bij tankshops. Daar ontkom je als ondernemer niet aan. We hebben op deze locatie nog geen frituur, maar die komt wel. Dat voegt echt iets toe, want snacks blijven populair. In het tweede kwartaal van 2019 gaan we starten met de bezorging van onze producten. Dat doen we dan met een elektrische auto en enkel op industrieterreinen hier in de buurt. Er zijn meer tankstations die een bezorgfunctie krijgen en dat is een ontwikkeling waarin ik graag wil meegaan.”

Hoe ziet de ideale tankshop eruit?
“Ik geloof in bemande tankstations met een grote shop. Je ziet dat het aantal onbemande tankstations groeit en kleine shops verdwijnen. Ik verwacht dat de middencategorie, een bemand station met een kleine shop, over vijf tot tien jaar niet meer in het straatbeeld is te zien. Ik ben ervan overtuigd dat een tankstation alles moet kunnen bieden aan de klant. Een counter met versbelegde broodjes, alle brandstoffen, verse koffie, een wasbox, bloemen en dat op een goed bereikbare locatie. Eigenlijk hoort de verkoop van alcohol daar ook bij, want daarmee is het assortiment compleet. Bij een wegrestaurant verkopen ze ook alcohol, dus het is wachten tot we weer bier en wijn in de koeling kunnen zetten.”

Welke trends spelen in de conveniencebranche?
“Gemakswinkels langs de weg nemen toe, zoals Spar Express en AH to go. Dat vind ik goede shop-in-shopconcepten en daar moet je als ondernemer gebruik van maken. Het is herkenbaar voor de klant, maar een grote investering. Stiekem wacht ik tot Jumbo met een gemakswinkel komt, want dat is een familiebedrijf en daar gaat mijn voorkeur naar uit. Het toevoegen van een gemakswinkel is momenteel een van de grootste groeikansen voor tankstationondernemers.”

Bron: Out.of.Home Shops

20181019_123730.jpg