Millennials drinken vaker gezondere dranken | Out of Home Shops

Millennials drinken vaker gezondere dranken

DEN HAAG – Uit onderzoek van de Nederlandse Vereniging van Frisdranken, Waters, Sappens (FWS) blijkt dat millennials, mensen in de leeftijdscategorie 23 -37 jaar, vaker gezondere dranken drinkt dan de gemiddelde Nederlander.

Volgens het onderzoek zegt 51 procent van de Nederlanders meer water te zijn gaan drinken in de laatste twee jaar en 41 procent drinkt vaker water met een smaakje. Van de millennials is 59 procent in die twee jaar tijd meer water gaan drinken en let 58 procent bewust op het aantal calorieën die inde frisdrank zit.

Trend
Taco Juriaanse, directeur van FWS, ziet dat mensen ‘steeds vaker bewuste keuzes maken.’ “Het is logisch dat ze meer op calorieën letten. Een drankje met suiker op z’n tijd is prima, maar het is wel belangrijk om te blijven variëren. Water, light en zero dranken zijn al jaren bekende alternatieven. En er zijn altijd weer nieuwe ontwikkelingen zoals de vruchtensappen met toegevoegd water maar met behoud van hun volle smaak en natuurlijk de populaire mineraalwaters met een smaakje. Daarmee laat de sector zien dat het mogelijk is om gezondere keuzes te bieden die lekker zijn én aansluiten op de behoeftes van consumenten.”

Misverstanden
Uit het Frisse Dranken Onderzoek blijkt dat er nog wel wat misverstanden over de verschillende dranken bestaan. Zo denkt 53 procent onterecht dat er aan 100% vruchtensap suiker wordt toegevoegd en dat een blikje energiedrank veel meer cafeïne bevat dan een kopje koffie (73%). Ook de hoeveelheid suiker in light/zero frisdrank en water met een smaakje wordt overschat. Zo denkt driekwart van de consumenten onterecht dat water met een smaakje nog suiker bevatten en twee op de drie consumenten denken dit bij frisdrank light/zero. In werkelijkheid bevatten deze dranken geen suiker en daarmee ook geen calorieën bevatten.

Onderzoek
Het Nationale Frisse Drankenonderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Ruigrok Netpanel in opdracht van FWS, wordt tweejaarlijks uitgevoerd. De doelgroep voor dit onderzoek bestaat uit Nederlanders die minimaal één keer per maand fris drinken. Frisse dranken is de verzamelnaam voor: frisdrank regular, frisdrank light/zero, vruchtensappen/-dranken, mineraal-/bronwater, water met een smaakje, limonadesiroop aangelengd met water en energiedrank. Deze steekproef is representatief naar geslacht, leeftijd en opleidingsniveau. In totaal hebben 1.044 Nederlanders deelgenomen aan het onderzoek. Hiervan waren 831 Nederlanders ouder dan 18 jaar en 213 Nederlanders tussen de 14 en 22 jaar oud (Generatie Z).

 Bron: Levensmiddelenkrant